BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Zsebükbe nyúlhatnak a fuvarozási cégek

Egyezség születhet az EU-tagállamok között arról, hogyan fizettetnék meg a fuvarozókkal az általuk okozott környezetterhelést.

A „Eurovignette” irányelv ehhez szükséges módosításáról szóló vitát várhatóan október 15-i ülésükön zárják le az uniós közlekedési miniszterek. A megállapodás értelmében a közúti fuvarozóktól az útdíjak felett az okozott zaj- és légszennyezés fejében is díjat szednének az unióban. A módosításhoz az Európai Parlament jóváhagyása is szükséges.

Az új szabályozás az EU öszszes autópályájára érvényes lenne, ez lényeges változás a korábbi állásponthoz képest. A tagállamok eddig ellenezték, hogy a fizetési kötelezettséget kiterjeszszék a transzeurópai folyosókon kívül eső útvonalakra is – emlékeztet a European Voice.

A környezetszennyezéstől eltérően a dugók után szedett díjak tekintetében jóval engedékenyebb lenne az új szabályozás. A tagállamoknak lehetőségük lesz ugyan külön díjat szedni a csúcsidőben történő közlekedés után, de csak ha ugyanilyen szintű kedvezményt biztosítanak az azon kívüli időpontokra. A tagállamok azt is visszautasították, hogy a környezetszennyezési díjból befolyó összeget kötelező jelleggel zöld közlekedési projektekbe kelljen átfolyatni. A dugódíjjal kapcsolatos engedékenységet élesen kritizálták egyes környezetvédelmi szervezetek.

Szakmai bírálat
A közúti fuvarozók nemzetközi egyesülete (IRU) szerint a tervezett változtatás úgy rak majd extra költségterheket a cégek vállára, hogy közben nem járul hozzá érdemben a környezeti terhelés csökkentéséhez. Az egyes tagállamokban hatályban lévő korlátozások miatt a fuvarozók sokszor kényszerülnek arra, hogy csúcsidőben használják az utakat, tovább növelve a torlódásokat, a zaj- és légszennyezést.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek