Tavaly átlagosan 15 óra 39 perc és 65 óra 05 perc közötti időket repültek a különböző helikopter típusokon a honvédség pilótái – közölte Hende Csaba. A honvédelmi minisztert az MSZP-s Juhász Ferenc kérdezte arról, hogy hány órát repül egy helikopterpilóta. Hende leírása szerint a repülőidők attól is függtek, hogy milyen képességekben (például NVG azaz éjjellátó, kutató-mentő), milyen fedélzeti beosztásokban (például helikoptervezető, másodpilóta, helikoptervezető-lövész) és milyen típusokon (harci-, illetve szállítóhelikoptereken) repültek a pilóták.
A honvédség 2013-ban a harci helikopter zászlóalj pilótáinak 15 óra szinten tartó repülési idő biztosítását tervezi. A szállítóhelikopter zászlóalj állomány részére minimálisan a 2012-es év átlagának megtartása a cél, törekedve arra, hogy a lehetőségek további igénybevételével a repült óraszámok növekedjenek. Hende azt is közölte, hogy más országokhoz, például Németországhoz, Franciaországhoz viszonyítva a repülési idő elmarad a által előírt magas normákhoz képest.
A magyar honvédség egyébként helikopterek beszerzését tervezi. Hende Csaba korábban úgy nyilatkozott, hogy a kormányra kerülésükkor világossá vált, hogy a honvédségi helikopterek felújítása, karbantartása elmaradt a szükséges, az elvárható szinttől. Ennek nyomán tömegesen váltak alkalmazhatatlanná a helikopterek. Jelenleg a nemzetközi versenykiírás előkészítése, szakértői egyeztetése zajlik a Honvédelmi Minisztériumban. Ebben a kiírásban fogalmazzák meg igényeiket, elvárásaikat, azt, hogy a következő négy évtizedben részben katonai célokra, részben polgári – például katasztrófavédelmi – feladatokra milyen helikopterképességre van szüksége Magyarországnak. Ezt a kiírást egyeztetik a parlamenti erőkkel is, és a pályázatot úgy hirdetik meg, hogy a következő kormányzati ciklus kezdetén dönteni lehessen a kérdésben.
Iváncsik Imre, az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának szocialista alelnöke korábban azt mondta, hogy a jelenlegi honvédelmi költségvetés olyan alacsony, hogy még a mindennapi működés is problémát jelent a helikoptereknél.
Korábban lapunk megírta, hogy a most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot. Ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal is járna. Így valódi megoldás csak a géppark cseréje lenne. A beszerzési terv állítólag több mint 20 gépre vonatkozik, így – alapul véve a darabonkénti 20–35 millió dolláros listaárat és a járulékos költségeket– százmilliárdos nagyságrendű kiadást jelent.