Bejelentették, hogyan változik az útdíjrendszer
Bejelentették, hogyan változik az útdíjak rendszere. A repülőtérre ingyenes lesz kijutni, a Duna-hidak ingyenesek lesznek. A megyei matricák a megyehatár utáni első csomópontig érvényesek, vagyis veszprém megyei matricára nem lesz szükség az M7-esen, sem a Fejér megyeire az M1-esen,
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. nem kérheti el a 1470 forintos szolgáltatási díjat azoktól, akik januárban matrica nélkül használták a fizetős utakat, de később megveszik a megyei matricát, visszaváltásra pedig február 28-ig lehetőség.
A fogyatékkal élők és a legalább 4 gyerekkel rendelkezők kedvezményben részesülnek, azonban ehhez törvénymódosítás is kell, így legkorábban áprilistól vezethetik be.
A Népszabadság írta meg ma reggel: mégsem kell majd útdíjat fizetni azoknak, akik a 4-es főúton a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre igyekeznek. Mi több, a hírek szerint lehetséges az is, akik igazolni tudják, hogy pusztán ennek a rövid szakasznak a használata miatt váltották meg a Pest megyére érvényes matricát, kérhetik az ötezer forintos díj megtérítését is.
A kabinet visszakozott egy másik ponton is, eszerint a megyei útdíjmatricák a szomszédos megye első lehajtójáig lesznek érvényesek, így például a Duna-hidakra elég lesz egy megyei matrica a mostani kettő helyett.
A kormányülésen támogatták Balog Zoltán humán csúcsminiszter javaslatát, mely a nagycsaládosokra vonatkozik. Megállapították, hogy a D2 kategóriájúnak minősített kisbuszok számára kötelező matrica plusz terhet ró a nagycsaládosokra, mivel drágábbak, mint a személyautóké. Ezért az a döntés született, hogy a családok négy, illetve annál több gyerek esetén kedvezményt kapnak. A kormányülésen Orbán Viktor miniszterelnök állítólag maga érvelt a négyes „határ" mellett, mondván, neki 5 gyereke van, nehogy azt higgye valaki, hogy a családjára szabnák a kedvezményeket. A mozgássérültek is kedvezményt kaphatnak az útdíjból.
Hende Csabának, a honvédelmi tárca vezetőjének kezdeményezését, hogy ne kelljen útdíjat fizetni a M86-os Szombathely és Szeleste közötti szakaszán, a kormány úgy támogatta, hogy legyen ingyenes ezen szakasz használata, amíg el nem éri az autópályát. A Népszabadság forrása azt is elmondta, vita volt az M9-esről és az M8-asről is, és végül a kormányülésen arra jutottak: ezen szakaszok díjmentesek lesznek mindaddig, amíg el nem érik az M5-ös, illetve M6-os autópályát. Döntés született arról is, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. nem kérhet 1470 forintos szolgáltatási díjat azoktól, akik januárban matrica nélkül használták a fizetős utakat, de később megváltják az adott útszakaszra érvényes megyei matricát.
Egy sajátos rendelkezés adhat módot a Kaposvárt elkerülő 61-es főút Kaposvárt elkerülő szakaszának díjmentessé tételére. A kormány határozata szerint legalábbis, csak olyan gyorsforgalmi utak lehetnek fizetősek, amelyeknek legalább egyik vége egy szomszédos autóúthoz, autópályához csatlakozik. Márpedig a 61-es főút január 1-én díjasított pályája egyetlen ilyen kapcsolattal sem dicsekedhet.
Kormányzati visszavonulás ide, hibák felismerése oda, az útdíjrendszer kiterjesztése ellen tiltakozók többsége nem érte el a célját. Az M0-s autóút egyes szakaszai az autópályák vidéki elkerülő szakaszaival, és a fővárosi bevezető szakaszokkal együtt, a jövőben is díjköteles lesznek.


