Közélet

Utcára mennek az ízekért

A krokodil- és a strucchúsért, valamint az alkohollal átitatott sajtokért is sorban állnak a magyar gasztronómiai fesztiválokon, melyek már évről-évre tízezreket mozgatnak meg. A gulyás és a rakott krumpli után a paprikás csirkét választották az év ételének, melyet különleges formában kellett elkészíteniük a nemrégiben tartott budai Gourmet Fesztiválra kitelepült éttermeknek.

A paprikás csirke-popcorn mellett az algás uborkaszörp, a bodzás zsendelicnyalóka, valamint a vodkás kecskesajt is népszerű volt a már meghatározónak számító magyar gasztroeseményen. Az év étele mellett sokan érdeklődtek az utcai ételek, vagyis a street foodok iránt, melyeknek a grill és a barbecue volt a témája. Marinka Csaba, a fesztiválgazda Sziget Szervezőiroda PR- és kommunikációs vezetője lapunknak elmondta: a magyar fogyasztói igényekhez igazodva kétszer annyi cukrászdát kértek fel a rendezvényre, mint tavaly.

Vad-Horváth Zoltán, a Food Truck Show ötletgazda-szervezője a különleges ételek iránti megnövekedett érdeklődésre hívta fel figyelmet. A Food Truck Show páratlan a hazai gasztronómiai fesztiválok palettáján, hiszen olyan gépjárművekkel települtek ki, amelyek háttérkonyhával együtt legfeljebb 8-10 négyzetméteren működnek. Vad-Horváth Zoltán tapasztalatai szerint a magyarok egyre nyitottabbak az újdonságokra, ezért a különleges hamburgerek mellett a strucchúsért is sorban álltak. A Food Truck Show idén ötven mobil vendéglátóegységgel jelent meg a Dürer Piknik Part területén, ahol körülbelül 25 ezer vendéget szolgáltak ki. A rendezvény nyereségéről azonban még korai lenne beszélni, többek között azért, mert a fesztivál látogatása ingyenes volt – mondta Vad-Horváth.

A már bejáratott, négy napos Gourmet Fesztiválon a napijegyet 3500 forintért, míg a bérletet 7500 forintért adták, ami egy borospoharat és egy csésze kávét foglalt magában. Marinka Csaba kiemelte, a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt idén körülbelül 13500 látogató érkezett, ami tíz százalékkal maradt el a tavalyi évben regisztrált 15 ezer főtől. A bevétel ezért előreláthatóan 6-8 százalékkal kevesebb az előző évinél. A jegy árán túl az érdeklődők fejenként átlagosan 6300 forintot, míg az ezt megelőző évben 5950 forintot költöttek a fesztiválon.

Valamivel kevesebbet, körülbelül 3000-4000 forintot fizettek a jegyáron túl azok a vendégek, akik tavaly a Budavári Sörfesztiválra látogattak ki. A négy napos fesztivál legolcsóbb napijegye 1990 forint, míg a legdrágább 2990 forint volt. Kurucz Dániel, a jövő heti, V. Jubileumi Sörfesztivál főszervezője a Világgazdaságnak elmondta, minden évben több mint kétszáz féle nemzetközi sör találkozik rendezvényükön, lendületet adva ezzel a magyar sörfogyasztásnak. Az előző évben Csehországot, addig idén júniusban Belgiumot jelölték ki a sörfesztivál vendégországának, melynek keretén belül flamand vörös söröket is kínálnak. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, az ízesített sörök kiemelt sikernek örvendenek, míg a magyar fogyasztók egyre nyitottabbak a ciderek iránt is.

A Sörfesztivál harmadik rendezvényén 150 ezer, míg a negyedik – azaz a tavalyi fesztiválon – nagyjából 100 ezer korsó sör fogyott el – mondta a főszervező. Kurucz Dániel hozzátette, a külföldiek száma nagyjából 5-10 százalékra tehető, azonban az elővételes jegyeknél és az asztalfoglalásoknál az tapasztalják, hogy egyre több külföldi érdeklődik a négy napos rendezvény iránt.

street food Gourmet Fesztivál Food Truck Show alkoholos sajt Vad-Horváth Zoltán
Kapcsolódó cikkek