„A hitelállományunk 570 milliárd forintra nőtt a tavaly év végi 510-ről” - mondta el Urbán Zoltán, az EXIM vezérigazgatója a Világgazdaság Exportoffenzíva: több piac, több lehetőség című konferenciáján. Az adatok alapján jól alakult a hitelkihelyezés és a garanciaállomány is. A vezérigazgató kiemelte, hogy a portfóliójuk 74 százalékát a refinanszírozási programok teszik ki, amelyben egyre erősebb a feldolgozóipar. Ma már az exportfinanszírozásunk 80 százaléka a feldolgozóiparban keletkezik – mutatott rá.
Június végén a kkv-k aránya elérte a 80 százalékot az EXIM ügyfelek körében. „Jócskán van még tennivaló, hogy a mikro- és a kisvállalkozások exportáló képességét javítsuk” – emelte ki Urbán Zoltán. A magyar vállalkozások EXIM részvételével számos siker tértek el idén – mondta.
Egy magyarországi reptér mellett lesz pilótaképzés például Airbus szimulátorokkal, amelynek finanszírozásában részt vesz az EXIM is. A vezérigazgató bizonyára a Wizz Air programjára gondolta, amelyről az Világgazdaság azt írta, hogy a cég növekedése miatt egyre több pilótára van szüksége, ezért a légitársaságnak több helyen, Nyíregyházán, Debrecenben is képeznek majd szakembereket. A kadétprogram elindult, jelenleg a jelöltek kiválasztása zajlik, a képzés ára azonban borsos.
Urbán Zoltán rámutatott: egy építőipari vállalat piacerősítő, versenyképességjavító programjában is részt vett az EXIM, amely a padlógyártásban egy új technológiát indít el. (Minden bizonnyal a Graboplastra gondolt.) A cég 2020-ig 50 százalékkal tudja növelni árbevételét és meg tudja erősíteni piacát. A beruházásból 3 milliárd saját erőt a cég tett be, de vissza nem térítendő támogatást is kapott a magyar államtól. A cég 130 új munkahelyet teremt, és beszállítókat is meg tud erősíteni, akik a kiszolgálói.
A harmadik példája Urbán Zoltánnak egy gyógyszeripari vállalat volt, amelyik az egyik legsikeresebb az országban. Az EXIM a kockázatos piacokon segített stabilizálni a gyár működését.
A vezérigazgató kiemelte: elindítottuk azt az agrárexport stratégiánkat, amelynek keretén belül a feldolgozott és feldolgozatlan agráripari termékeket két éven belüli és két éven túli leszámítolási termékekkel is tudjuk támogatni. „A beszállítói termékcsomag idén fog kiteljesedni, és csatlakoztunk az MNB növekedési hitelprogramjához is” - fejtette ki. Két külföldi képviseletet nyitunk idén, egyiket Isztambulban, ahol a török- magyar kapcsolatokat kívánjuk erősíteni, a másikat pedig Belgrádban – fejtette ki, hozzátéve, hogy a versenyképességjavító hitelek is idén teljesednek ki.
„A Kereskedőház célja, hogy olyan versenyképes hazai vállalatokat tudjuk a külpiacokon megjelentetni, amelyekben hiszünk” – mondta Fényes Gábor, a Magyar Nemzeti Kereskedőház exportfejlesztési igazgatója a Világgazdaság konferenciáján. Határozott célunk hogy, minél több hazai exportképes vállalat legyen – húzta alá.
Alapvetően élelmiszer és könnyűipari termékben volt egyelőre sikeres a Kereskedőház. „Az amerikai kontinensen kevésbé vagyunk még jelen, de ezen változtatunk” - mondta Fényes Gábor. Kiemelte: 29 kereskedőházat hoztak létre eddig, most pedig Japánban fognak nyitni új kereskedőházat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.