Közélet

Már látható a magyar tudatos vásárlói döntések hatása

Magyarországon megbecsülték a tudatos vásárlás piacát. „Kialakulóban van egy olyan réteg, amely a fogyasztásból fakadó problémákat és annak következményeit felismerve szívesen áldoz egy fenntarthatóbb világra” - összegezte a Tudatos Vásárlók Egyesülete a MagNet Bank és a GfK segítségével készített friss felmérést.

A 2014-2016-re vonatkozó első Tudatos Vásárló Piaci Jelentés eredménye szerint 1014 milliárd forint volt a tudatos vásárlói döntések értéke. Ebből élelmiszerre 360 milliárd, lakásfenntartásra 237 milliárd, közlekedés és szabadidőre 334 milliárd, pénzügyekre 84 milliárd forint jutott. Ebben az időszakban közel 180 milliárdot költött a lakosság energiahatékony háztartási gépekre, majdnem 80 milliárdot tartott értékalapú bankban, 50 milliárd forintot költött biciklikre és 23 milliárd forintért vett napelemeket. Az ezekre a termékekre és szolgáltatásokra költött összegeknek mind valós társadalmi vagy környezeti hozzáadott értéke van.

Három év alatt minden egyes háztartás áltagosan 245 ezer forintot úgy költött fogyasztási cikkekre és szolgáltatásokra, hogy azzal egy fenntarthatóbb, felelősebb világhoz járult hozzá.

A bojkottok becsült értéke az elmúlt 12 hónapban 129 milliárd forint volt – a felnőtt lakosság 17 százaléka, több mint 1,2 millió ember bojkottált termékeket és szolgáltatásokat etikai, elvi okokból.

Az elmúlt három évben az élelmiszerfogyasztás, lakásfenntartás, közlekedés és szabadidő területén a környezeti és etikai szempontból átgondolt döntések a legtöbb kiadási kategóriában jelentős növekedést mutattak. A méltányos (fairtrade) értéke 2014 és 2016 között közel hétszeresére, az elektromos autók piaca a háromszorosára, míg a bioélelmiszerek és a közösségi mezőgazdálkodás forgalma 50 százalékkal, az energiahatékony háztartási eszközök forgalma 40 százalékkal nőtt. A legnagyobb fejlődést a kicsi szegmensek mutatták fel.

A növekedés hátterében a változó fogyasztói igények mellett a kínálat bővülése, a különböző támogatási programok, illetve egy-egy fontos piaci szereplő döntése áll. „Ha a vásárlói döntések ilyen ütemben változnak, az mindenkinek a javát szolgálja, és képes valódi változások előidézésre. Ezek azok a döntések, amelyekkel a fogyasztók egy fenntarthatóbb és méltányosabb világra szavaznak” - mondta Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa.

bojkott fairtrade fogyasztás tudatos vásárlók
Kapcsolódó cikkek