BUX 50,904.91
-1.00%
BUMIX 4,315.39
+1.05%
CETOP20 2,297.16
-0.29%
OTP 17,380
-1.22%
KPACK 11,800
-29.76%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,700
0.00%
-3.48%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,365
-1.09%
0.00%
-0.48%
+2.06%
+3.60%
OPUS 230.5
+3.83%
+1.19%
+2.78%
-1.39%
OTT1 149.2
0.00%
+0.84%
MOL 2,410
-0.99%
-2.89%
ALTEO 1,715
+0.29%
+3.36%
-1.23%
EHEP 1,765
-0.28%
+0.41%
+1.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.59%
+0.70%
+4.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-3.17%
+1.35%
+1.23%
-2.35%
NUTEX 16.06
-0.12%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Egyre csak nő a közlekedés széndioxid-kibocsátása

A Párizsi Klímaegyezmény 2050-re kitűzött céljai eléréséhez viszont már 2035-re le kellene állítani a robbanómotoros modellek gyártását legalább a személyautó- és a furgonállomány tekintetében.

Negyedével nőtt a közlekedés széndioxid-kibocsátása 1990 óta Európában. Ennek okait vizsgálja tanulmányában az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja.

Kutatásaik alapján arra a lehangoló következtetésre jutottak, hogy az autógyárak fékezik mind a villanyautók, mind pedig a legnépszerűbb robbanómotoros modellek üzemanyag-hatékonyabb változatainak piacra kerülését.

Az EU 2021-től érvényes fogyasztáskorlátozási előírásainak a legtöbb gyártó részben úgy próbál megfelelni, hogy növeli a villanyhajtású modellek részesedését az eladott gépkocsik között. Ennélfogva előreláthatólag mindössze négy dízelmotoros modell újul meg teljesen 2018-ban, majd 2019-ben 14, továbbá 2020-ban még hét.

Euró milliárdokat ölne az elektromos autókba Németország

A német járműiparnak rengeteg pénzt kell befektetnie az elektromos autók gyártásába és az akkumulátorok fejlesztésébe, mert csak így maradhat versenyképes az ágazat – vélte a német gazdasági miniszter.

A szövetség tanulmányából kiderül az is, hogy például a piaci részesedésüket 2001 és 2016 között 4 százalékról 26 százalékra növelő sportterepjárók (SUV-ok)

jelentősen hozzájárulnak a közlekedés növekvő széndioxid-kibocsátásához.

Van, ahol már szemmel látható a jelenség
Forrás: AFP

A kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a gyártók e módszerhez nem csupán azért folyamodnak, hogy a lehető legnagyobb profithoz jussanak a dízelautók eladásából, hanem annak érdekében is, hogy megmutassák, mekkora erőfeszítést jelent a gyáraknak a 2021-től hatályos előírások teljesítése.

A gyártók lényegében így próbálnak nyomást gyakorolni az EU döntéshozóira, hogy enyhítsék a 2025-től érvényes fogyasztáskorlátozásra vonatkozó – tárgyalás alatt álló – előírásokat. Mindezt egyrészt mi, a vásárlók fizetjük meg a nagyobb üzemanyagköltséggel, másrészt a Föld légköre a feleslegesen kibocsátott szén-dioxid-mennyiséggel.

Reménykedésre adhat azonban okot, hogy

a gyárak láthatólag igyekeznek növelni a nulla kibocsátású hibrid és a csak akkumulátoros villanyautók részarányát.

Így a villanyhajtású modellek eladásának jelentős, 5-7 százalékos növekedése várható 2021-ig.

Jelenleg is folyik a tárgyalás az Európai Bizottság javaslatáról a 2030-ig elérendő üzemanyagfogyasztás-csökkentésről, azonban még ez a javaslat sem mondható túlságosan ambiciózusnak. A kitűzött cél mindössze 30 százalékos kibocsátáscsökkentés 2021 és 2030 között, ami épp csak a fele annak a 60 százaléknak, amelyet a Párizsi Klímaegyezmény előír. 2025-re pedig legalább 20 százalékos csökkentést kell elérni ahhoz, hogy 2035-re már teljes mértékben megszűnjön a szén-dioxidot kibocsátó autók gyártása.

Kapcsolódó cikkek