Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közölt tanulmány szerint 2011 és 2015 között a várt mutatóktól jelentősen elmaradt a nitrogén-oxidok és a szén-monoxid kibocsátásának csökkenése.
Az egyebek között a gépjármű-motorokból származó nitrogén-oxidok és szén-monoxid közrejátszanak a növényzetre és az emberi egészségre egyaránt káros talaj közeli ózon kialakulásában.
A tanulmány készítői összevetették a talajon végzett mérések eredményeit és a műholdas adatokat az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) becsléseivel a gépjárműforgalomból, a gyárakból és egyéb forrásokból származó légszennyező anyagok légköri koncentrációjára vonatkozóan.
A nitrogén-oxid koncentráció 7 százalékkal csökkent évente 2005 és 2009 között, ám a 2011 és 2015 közötti időszakban a csökkenés mértéke mindössze 1,7 százalék volt évente, ami 76 százalékos lassulást jelent az EPA 16 százalékos becslésével szemben.
A kutatók szerint az EPA becslése és a valós eredmények közötti különbség az ipari és háztartási forrásokból származó kibocsátás növekedésével, valamint az utakon lévő dízelmotoros járművek számának a vártnál lassabb csökkenésével magyarázható.