Közélet

Elüzletiesedett a street art

Az illegális alkotások helyett egyre inkább az üzleti szféra által megrendelt monumentális képek jelentik a street artot szerte a világban. A művészek egy része tiltakozik, másik része kihasználja a lehetőséget.

Aggódnak az utcaművészek a street art jövőjéért, az egykor illegálisnak számító mozgalom ugyanis egyre inkább elüzletiesedik

– írja a The Washington Post. A Washington DC közelében fekvő Crystal Cityben is jó néhány hatalmas méretű falfestmény díszíti az épületeket, amelyek előtt szívesen fényképezkednek az emberek, s osztják meg a fotókat az Instagramon. Mind több városban bukkannak fel az óriási méretű falfestmények.

Shepard Fairey nemrég Los Angelesben a Line Hotel egyik falára rajzolt fel egy csaknem tízemeletnyi magas képet, Ausztráliában, Melbourne-ben pedig egy 97 lakásból álló lakóparkot pingáltatott tele a fejlesztő tavaly ősszel, hogy drágábban adhassa el a lakásokat.

Vagyis a street art, amely régen még a közterületesek által problémaként kezelt jelenség volt, egyre inkább eladható árucikké válik. Megjelentek a street art világában a szerzői jogi perek, és a PR-osok is mind gyakrabban használják az ilyen alkotásokat a közösségi média véleményvezéreinek becserkészésére. A graffitisek megítélése is változik. Asad Walker példája tipikus. A most 52 éves művészt fiatalkorában elvitték a rendőrök graffitizését, most viszont elismert művésznek számít, sőt tanítja a mesterséget.

Fotó: VG

A graffiti nagyon távol áll már attól, ami az 1980-as és 1990-es években volt. Bár a csúf tagelések a mai napig nem tűntek el, az egyre súlyosabb bírságok miatt az illegálisan festegetők kétszer is meggondolják, elővegyék-e a flakonokat. Eközben viszont egyre több hivatalos megrendelő készíttet a falakra freskókat, jellemzően nagynevű cégek vagy pedig önkormányzatok, ingatlanfejlesztők, rendszerint azt remélve, hogy a művészeti alkotásból valamilyen módon tőkét kovácsolhatnak. A fejlesztők szempontjából megéri felkérni a street artosokat. Tony Goldman ingatlanmágnás Miami egyik lepusztult negyedében festetett a falakra színes graffitiket 2009-ben, mire rakétasebességgel lőttek ki az ottani ingatlanárak.

Vannak azonban művészek, akik megingathatatlanul tiltakoznak a street art elüzletiesítése ellen. Az egyik híres olasz utcaművész, a valódi kilétét titkoló

Blu például azzal került be a hírekbe, hogy Bolognában szürke festékkel lemázolta saját művét, tiltakozásul a városvezetés intézkedései ellen.

Az olasz városban ugyanis polgári mozgalmat szerveztek a graffitik eltávolítására, miközben fizetős kiállítást rendeztek a világ leghíresebb utcaművészének, Banksynek a műveiből. Berlinben szintén megsemmisítette a képeit Blu, ott feketére festette a francia JR-ral közösen készített monumentális freskóit. A művészt az háborította fel, hogy a két óriási kép felkapottá tette a környéket, emiatt az ott élők lakbérét is alaposan megemelték.

Fotó: VG

Banksy kiállításai sokszor váltanak ki felháborodást a rajongókból, akik nehezményezik, hogy a művész képeit pénzért mutogatják. Legutóbb nyáron Moszkvában nyílt egy ilyen tárlat, amelytől Banksy minden támogatást megtagadott. Leszögezte: soha nem kérne pénzt az emberektől azért, hogy a képeit megnézzék – írta a The Guardian. Igaz, az utcán mindig engedély nélkül graffitiző művész némi iróniával azt is hozzátette:

Nem biztos, hogy én vagyok az az ember, akinek reklamálnia kellene, ha engedély nélkül elhelyeznek valahol egy képet.

A kiállításon 25 egyedi Banksy-képet mutattak be, köztük egy átfestett Mona Lisát is, sajtóhírek szerint 200 ezer látogatót vonzott az esemény két hónap alatt. A belépőjegy valamivel több, mint 10 fontba került, miközben az eseményt olyan nagy cégek szponzorálták, mint az MTS mobilszolgáltató és a vírusirtóiról nevezetes Kaspersky.

A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

művészet street art graffiti ingatlan
Kapcsolódó cikkek