BUX 52,838.78
-0.05%
BUMIX 4,172.22
-0.14%
CETOP20 2,408.27
-1.65%
OTP 17,980
+0.73%
KPACK 7,300
-2.67%
0.00%
-3.23%
+1.04%
-0.40%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,565
+1.62%
RABA 1,340
+0.37%
0.00%
+0.60%
-0.88%
+1.98%
OPUS 203.5
-3.10%
-7.50%
-0.96%
-5.03%
-0.60%
OTT1 149.2
0.00%
-1.30%
MOL 2,728
-0.80%
-1.67%
ALTEO 2,120
0.00%
-15.25%
+1.67%
EHEP 1,495
-0.99%
0.00%
-0.85%
MKB 1,972
0.00%
-2.87%
+0.97%
0.00%
0.00%
SunDell 39,400
0.00%
-2.83%
+1.63%
-5.13%
0.00%
+3.12%
NUTEX 14.24
-2.86%
GOPD 12,300
-0.81%
OXOTH 4,500
-1.75%
-1.52%
NAP 1,130
-4.07%
+1.47%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

A trappistán túl is van élet

A statisztikák szerint hazánk lakosságának még mindig a trappista sajt a kedvence, ám – ahogy a söröknél és a lekvároknál is – egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a kézműves sajtok. A kézműves termékek készítői a személyes kapcsolattal és a minőségi munkával kívánják felvenni a versenyt az ipari sajtokkal.

Sajtot szinte minden magyar háztartásban lehet találni. A tejből készült népszerű ételt világszerte, így Magyarországon is ismerik, ám hazánkban keveset fogyasztunk belőle, és akkor is inkább egy fajtát, mégpedig a trappistát. A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács adatai szerint ugyanis

a magyarok fejenként 7,6 kilogramm sajtot fogyasztanak, ezzel szemben az Európai Unióban egy átlagos állampolgár 18 kilót eszik meg évente.

Fotó: Pixabay

A VG.hu érdeklődésére a szakmai szervezet elárulta, hogy a magyarok kedvenc sajtja a trappista, legalábbis a fogyasztási adatok ezt mutatják.

A sajt és túró termékkategórián belül a trappista sajtok értékesítési aránya 30 százalék.

A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács emellett célul tűzte ki a sajtok népszerűsítését. Aktív Facebook-kampányt folytatnak a tejtermékek – így a sajtok – népszerűsítéséért, valamint külön Közösségi Marketing Alapot is működtet a szervezet.

Van élet a trappistán túl is

Bár a magyarok nem fogyasztanak annyi sajtot, mint a hollandok vagy a dánok, de a kézműves sajtok egyre nagyobb szeletet követelnek a piacon – ezt már Gyugos Bence, a Gyugos Sajt kézműves sajtokat forgalmazó családi vállalkozás vezetője mondta el a VG.hu-nak.

A derecskei sajtkészítő mester tapasztalataiból úgy látja, hogy

elindult egy bizonyos gasztroforradalom,

ami nem mást jelent, mint a hazai vevők tudatosabbá válását.

A hajdúsági vállalkozás vezetőjének szavai szerint a vásárlók egyre inkább keresik a minőségi termékeket, legyen szó sörről, lekvárról, mézről, szörpről – vagy sajtról.

A 2014 óta működő Gyugos Sajt főként paranyicát, gomolyát és camambertet készít, de a kézművesek kínálatai között megtalálhatóak a különböző krémsajtok, a mozzarella vagy a kacér nevű rúzsos lágysajt is.

Minőség és személyes kapcsolat a titok

A kézműves termékek vonzerejének titkáról is faggattuk a derecskei sajtkészítő mestert, aki úgy látja, hogy két fő oka van annak, hogy a vásárlók az ipari sajtok helyett a manufaktúrák „gyártmányai” felé fordulnak.

Az „otthon” készített sajtoknak sokkal nagyobb a beltartalma. Míg a gyárban tíz liter tejből egyaránt készítenek sajtot és más tejterméket – túrót vagy tejszínt például –, addig a kézműves produktumokban sokkal több a beltartalom.

Fotó: Bringard Denis / Hemis

Gyugos Bence szerint a minőségi különbségen kívül még a vevő és a vásárló közötti személyes kapcsolat is felértékelődött a globalizálódó világban. A családi vállalkozás vezetője úgy látja, hogy a vásárlók sokkal jobban bíznak, ha magától a termelőtől, vagy a készítőtől veszik meg a terméket, mintha egy személytelen áruházban vásárolnának.

Az emberek megnyugszanak, ha látják, hogy kitől veszik meg azt, ami az asztalra kerül.

Mint a régi szép időkben

A kézműves termékeket – így beleértve a sajtokat is – főképp a piacokon és a kisebb-nagyobb vásárokon találhatják meg a vásárlók. Több sajtot készítő kisüzem a helyi éttermek és csárdák beszállítója. Az üzlet mindkét fél számára nyereséges: míg a kézműves terméket előállítóknak lesz egy biztos bevételi forrása, s mindamellett egy állandó reklámfelülete is, addig a vendéglátóhelyek helyi kistermelőket támogatnak, ami egyre fontosabb szemponttá válik a vendégek körében.

A házias sajtokat vásárló emberek köre igen vegyes – ahogy azt a vállalkozás vezetője elmondta –, az idősektől a fiatalokon át egészen a családosokig mindenki megtalálható a vevői palettán.

Bár a kézműves termékek – legyen az sör vagy szörp – drágábbak, mint a bevásárlóközpontokban található, ipari készítmények,

mégis egyre nagyobb kereslete van hazánkban ennek a piaci szegmensnek – vélekedett a sajtkészítő.

Akár desszert is lehet a sajt

Földi Rita gasztroblogger meglátása szerint a sajt nem csak a sós ételekhez passzol, hanem önmagában, akár desszertként is tálalható.

Egy áfonyás vagy barackos lágy sajtot már édességként is lehet tálalni.

A Life&Trend blog vezetője szerint azonban a magyarok még mindig ragaszkodnak a klasszikusabb ízekhez – mint a trappista –, de egyre nyitottabbak a különlegesebb termékek irányába is. Földi Rita felhívta a figyelmet, hogy bár a diétázók nagy része ódzkodik a sajtoktól a magas zsírtartalmuk miatt, fehérje- és kalciumtartalmuk révén fontos eleme az egészséges táplálkozásnak. A gasztroblogger a VG.hu-nak elárulta, nyáron a leginkább a grillsajtok fogyasztása ugrik meg.

Kapcsolódó cikkek