Közélet

Az EU elvette az Adidastól a három párhuzamos vonalát

Az EU Törvényszéke helybenhagyja a bármely irányban felvihető, három párhuzamos sávból álló Adidas európai uniós védjegy törlését – közölte szerdán a törvényszék, ugyanis ítélete szerint az Adidas nem tudta bizonyítani, hogy e védjegy a használata révén az unió területének egészén megszerezte volna a megkülönböztető képességet.

2014-ben az Szellemi Tulajdoni Hivatala (EUIPO) az Adidas javára lajstromozta az alábbi európai uniós védjegyet, ruházati cikkek, lábbelik és kalapáruk tekintetében:

Fotó: EU Törvényszéke / VG

Védjegybejelentési kérelmükben úgy írták le a védjegyet, mint

három párhuzamos, egymástól egyenlő távolságra lévő, egyenlő szélességű sávból áll, amely sávok bármilyen irányban felvihetők a termékre.

2016-ban az EUIPO, a belga Shoe Branding Europe BVBA nevű cég által benyújtott törlési kérelmet követően, törölte e védjegyet, azzal az indokkal, hogy az nem rendelkezett – sem önmagában vett, sem használat révén megszerzett – megkülönböztető képességgel – írja közleményében a törvényszék. Ugyanis az EUIPO szerint e védjegyet nem lett volna szabad lajstromozni, mert

az Adidas nem bizonyította, hogy e védjegy a használat révén az Európai Unió egészében megszerezte volna a megkülönböztető képességet.

Szerdai ítéletében a törvényszék helybenhagyta a törlési határozatot, és elutasítja az Adidas által az EUIPO határozata ellen benyújtott keresetet.

Az EU Törvényszéke
Fotó: Shutterstock

Az ítélet indoklása szerint a szóban forgó védjegy nem mintavédjegy, amely szabályosan ismétlődő elemek sorozatából állna, hanem egy közönséges ábrás védjegy. A törvényszék ezt követően úgy ítélte meg, hogy az olyan alakokban történő használat, amely a

védjegy alapvető jellemzőit – például a színsémát (fehér alapon fekete sávok) – illetően eltér annak lajstromozott alakjától, nem vehető figyelembe. Ennélfogva a törvényszék szerint az EUIPO helyesen zárt ki a vizsgálatból az Adidas által szolgáltatott több bizonyítékot is, amiatt, hogy azok más megjelölésekre – különösen olyan megjelölésekre, amelyeken a színséma fordított volt (fekete alapon fehér sávok) – vonatkoztak.

A törvényszék megállapította, hogy az EUIPO nem vétett értékelési hibát, amikor úgy vélte, hogy az Adidas nem bizonyította, hogy a szóban forgó védjegyet az unió területének egészén használták és az a használata révén e terület egészén megszerezte a megkülönböztető képességet.

Az Adidas által szolgáltatott bizonyítékok közül ugyanis egyedül azok a bizonyítékok rendelkeztek némi relevanciával, amelyek mindössze öt tagállamra vonatkoztak, és a jelen esetben azok nem voltak kivetíthetők az unió területének egészére – olvasható a közleményben.

jog EUIPO Adidas Európai Unió Bírósága ítélet védjegy
Kapcsolódó cikkek