Közélet

Évről évre kevesebb diák bukik meg az iskolákban

A tantárgyi bukások és az évismétlések száma is folyamatosan csökkent az elmúlt években – írja csütörtöki számában a Magyar Nemzet.

A Magyar Nemzet információi szerint egyre kevesebb diákok bukik meg Magyarországon. A lap közli, hogy csütörtökön kezdődik és a hónap végéig tart a javítóvizsgák időszaka azoknak a diákoknak, akiknek a bizonyítványába valamilyen tantárgyból elégtelen érdemjegy került. Országszerte még mindig tízezrével vannak olyan tanulók, akik a kettes osztályzatot sem képesek elérni.

A lap az Oktatási Hivatal honlapján elérhető adatokat idézve azt írja: a 2018/19-es tanév végén összesen 27 952-en kaptak elégtelent egy vagy több tantárgyból.

Ezzel szemben tavaly

  • 32 829 bukott diákot jelentettek,
  • két tanévvel ezelőtt pedig 40 637 főt.
  • Az idén zárult tanév végén összesen 55 700 lemorzsolódással veszélyeztetett gyereket regisztráltak. Ez jóval alacsonyabb a tavalyi 66 121-es létszámnál, a 2016/17-es évben rögzített 80 900 főhöz képest pedig kimondottan kedvező adat.

    A bukottak közül persze nem mindenki ismétel évet, hiszen a javítóvizsgára a diákok jó részének már sikerül felkészülnie, ám a csaknem 28 ezer érintettből 11 215-en így is kénytelenek lesznek az ősztől beiratkozni az egy évvel fiatalabbak közé. Ez az adat szintén 24 százalékkal kedvezőbb a két évvel ezelőttihez képest. Az évismétlők többsége egyébként fiú, mindössze 39 százalékos köztük a lányok aránya. Az adatokból kiderül az is, hogy országszerte 1646 olyan diák van a köznevelésben, aki bár betöltötte a 16. évét, még mindig csak alapfokú oktatásban vesz részt. Az ötven óra igazolatlan hiányzást pedig az utolsó félévben 8638-an lépték túl, a legmagasabb arányban 9. évfolyamosok.

    Ami a tantárgyakat illeti, matematikából van a legtöbb rossz jegy. Az idén több mint 15 ezren buktak matekból, második helyen a történelem áll közel kilencezer bukással, a harmadik pedig az irodalom, amiből hétezren hasaltak el.

    Fotó: MTI/Balogh Zoltán

    Ha a család úgy érzi, igazságtalan volt a gyermek osztályzata, akkor tanév végén a bizonyítvány átvételét követő 15 napon belül kérhetik ezt a lehetőséget az iskolában, hogy a tanuló az iskolától független vizsgabizottság előtt tegyen javítóvizsgát

    – hívta fel a figyelmet a Magyarországi Szülők Országos Egyesülete.

    A lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók Budapest után Borsodban vannak a legtöbben.

    Molnár Zoltán, a Pedagógusok Szakszervezete Borsod megyei elnöke elmondta lapnak, hogy a javítóvizsgákat minden iskola a saját szabályai alapján szervezi meg, de már a tanév végén nyilvánosságra hozzák a vizsgákkal kapcsolatos tudnivalókat és tételeket, így a nyári szünet végére minden érintettnek van ideje felkészülni. Különösen szomorúnak nevezte, amikor a szakképzésben a diákok a szakmai tárgyakat képtelenek teljesíteni.

    A tanulói lemorzsolódással kapcsolatban Magyarország vállalta, hogy 2020-ig tíz százalékra csökkenti a korai iskolaelhagyók jelenleg 12 százalék körüli arányát. A cél elérését egy újonnan kifejlesztett jelzőrendszer is segíti, amelyet tavasz óta már használnak a szakképzésben. A szoftver a tanulói adatokból diagramokat, grafikonokat készít, és a rendszer automatikusan értesítést küld az osztályfőnöknek, az intézményvezetőnek, valamint a szülőknek, ha valamelyik területen kiugró változás áll be. Így hamarabb észrevehető, ha egy diák veszélybe kerül.

    A kétszázmillió forintos informatikai fejlesztést május elsején vezették be az innovációs minisztérium alá tartozó összes szakképző iskolában, de szeptembertől a Klebelsberg Központ fenntartásában működő általános iskolák és gimnáziumok is élhetnek a lehetőséggel.

    matematika bukás Klebelsberg Központ oktatás iskola ITM szeptember
    Kapcsolódó cikkek