Közélet

Légi-taxizás, egyelőre csak papíron

A Zhejiang Geely Holding Group ötvenmillió eurót ruház be a német Volocopter GmbH repülőgépgyártó vállalatba – tudósít a Bloomberg. A kínai cég, amelynek tulajdonában van a Volvo Car Corp., a London Taxi Co., és részesedése van a Daimlerben is, a pilóta nélküli városi légitaxi-üzletág fellendítésében érdekelt.

A megállapodás szerint a Volocopter fejlesztés alatt álló Velocity modelljei három éven belül kereskedelmi forgalomba állnának az ázsiai országban, kiegészítve a hagyományos közlekedési eszközöket. Az Alexander Zosel és Stephan Wolf által alapított, korábban E-Volo néven futó társaság elektromos meghajtású, úgynevezett multirotoros helikopterek tervezésére szakosodott, amelyeket légi taxi céljára terveztek. Első modelljük az egyszemélyes Volocopter VC1-es, amely a fejlesztéseket és a teszteléseket követően, 2011-ben repült először.

Rá két évre kétszemélyes légi járművük is volt, a prototípus a VC-200 nevet kapta. Zosel és Wolf a modellel még a felszállás előtt rekordot döntött, mivel a megépítéshez szükséges pénzt, mintegy félmillió eurót alig több, mint két és fél óra alatt kalapozták össze a világhálón. Kínában a közlekedés is nagyban hozzájárul az egyre súlyosbodó környezetkárosításhoz. Megoldást hozhatnak a tavaly életbe lépett törvények, amelyek a krónikus légszennyezés problémáját csaknem félezer autótípus gyártásának leállításával orvosolnák. Japán és az Amerikai Egyesült Államok mellett már Kína is új alternatívákat keres a belső égésű motorok helyett.

Fotó: AFP

A Zhejiang Geely Holding Group beruházása érthető és időszerű. A cég első embere, az ismert kínai autómágnás, Li Sufu azonban nem csak a Velocityben lát lehetőséget. 2017-ben megvette az amerikai székhelyű Terrafugiát. A cég arra tett ígéretet, hogy az idei év végéig a relatív nagy hatótáv mellett óránként több mint 160 kilométeres sebességre képes, repülő autókat dob piacra, ám ezek egyelőre csak számítógépes grafikákon léteznek, vetélytársak pedig bőven akadnak.

Bár az Uber Technologiesnek szintén nincs olyan repülő alkalmatossága, amely képes a mindennapi használatra, de a légitaxi-projektje – ezt a piacot is meg akarják hódítani a földi mellett – jól áll, a tervezett 2023-as kezdés simán hozható, főleg mivel jövőre már indulnak a tesztek. A járműveket elektromotorok hajtják, a helikopterekhez hasonlóan képesek a függőleges felszállásra.

A kényelmet nem vitték túlzásba, hiszen rövid utakra használják majd őket. Elektromos modellben gondolkodik a MagniX Technologies Pty. is, járművük bemutatása 2022-ben várható, valamint ott van a Joby Aviation Inc.: mérnökei olyan különleges taxit terveznek, amelynek a hatótávolsága eléri a 400 kilométert, és pár száz métert még repülni is tudna.

közlekedés légi taxi
Kapcsolódó cikkek