Közélet

Van, ami a karácsonyi ajándéknál is fontosabb

A nélkülözhetetlennek ítélt szolgáltatások, szokások listáján az ajándékozásnál csak a TV és internet előfizetés, illetve a telefon szerzett előkelőbb helyet.

A magyarok közel kétharmada váratlan pénzügyi nehézség esetén is vásárolna karácsonyi ajándékot szeretteinek, és hasonló arányban okozna problémát a szülinapi vagy névnapi meglepetésről való lemondás is – derül ki az OTP Bank Öngondoskodási Index felméréséből. Az ünnepi ajándékozásnál csak a telefon, valamint a TV-és internet előfizetés állandósága fontosabb a megkérdezett magyarok számára.

A karácsony mára szinte elképzelhetetlen ajándékok nélkül. Annak ellenére, hogy a beszerzésük akár nagyobb költségekkel és feszültségekkel járhat, a legtöbben mégis nehezen mondanának le ezekről.

A megkérdezettek 61 százaléka annyira fontosnak tartja szerettei megajándékozását, hogy még nem várt anyagi probléma esetén sem hagyna fel ezzel a szokással.

Van, ami fontosabb az ajándéknál?

Ajándékozni nem csak karácsonykor szeretünk: a válaszadók 57 százaléka a szülinapi, névnapi meglepetéseket sem tudná egykönnyen kihúzni a listáról váratlan pénzügyi nehézség esetén sem.

A nélkülözhetetlennek ítélt szolgáltatások, szokások listáján az ajándékozásnál csak a TV és internet előfizetés, illetve a telefon szerzett előkelőbb helyet.

Fotó: AFP

Előbbit a kitöltők mintegy háromnegyede, utóbbit csaknem 80 százalékuk nem tudná elengedni, még akkor sem, ha anyagi gondja lenne.

Késő bánat

Évről évre növekszik a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, az októbertől decemberig tartó időszak a legintenzívebb. 2018 utolsó három hónapjában például több mint 8 százalékkal nőtt a költések mértéke 2017 ugyanezen időszakához képest – élelmiszer, ruházat és kozmetikum kategóriában a leglátványosabb az emelkedés mértéke.

Ezzel párhuzamosan, az OTP Bank friss felmérése* szerint

a ruha és a kozmetikumok túlfogyasztását a magyarok fele rendre meg is bánja.

Az OTP Bank legutóbbi felmérése szerint 10-ből 8 emberrel évente legalább egyszer előfordul, hogy túlköltekezik vagy előzetes meggondolás nélkül vásárol. Ezzel szemben a megkérdezettek mindössze 42 százaléka tervezi meg előre a következő hónap várható bevételeit és kiadásait, pedig egy ilyen impulzív időszakban különösen érdemes gondolni a jövőnkre is.

Az újévi fogadalmak betartásában, céljaink elérésében az OTP Bank Pénzügyi Tervezője és a fiókban dolgozó kollégáink nyújtanak segítséget azoknak, akik tudatosabban indítanák 2020-at” – mondta el Nyitrai Győző, az OTP Bank Megtakarítási Szolgáltatások Főosztályának igazgatója.

Túlzásokban

Az OTP Bank 2019 év végén készült túlfogyasztást vizsgáló kutatása szerint a nőkre és a férfiakra egyaránt jellemző a túlfogyasztás és az impulzusvásárlás, ám míg a nők inkább ruhára és szépségápolási termékekre, a férfiak autóra, motorra vagy ezekhez kapcsolódó kiegészítőkre, szolgáltatásokra és szerencsejátékra költenek saját bevallásuk szerint többet, mint kellene.

A túlfogyasztás és az impulzusvásárlás a 30 év alattiak körében a leggyakoribb és bár eltérő mértékben, de ugyanúgy jellemző a magasabb és az alacsonyabb jövedelműekre is.

OTP felmérés tv internet ajándékozás
Kapcsolódó cikkek