BUX 39,412.74
-0.51%
BUMIX 3,795.1
-0.11%
CETOP20 1,860.46
+1.28%
OTP 8,400
+0.55%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+5.12%
-0.57%
0.00%
ZWACK 18,300
-1.08%
0.00%
ANY 1,580
+1.28%
RABA 1,130
0.00%
0.00%
-1.19%
-1.92%
0.00%
OPUS 173.6
-2.91%
-5.46%
0.00%
0.00%
-2.21%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,926
-0.14%
DELTA 39.85
-0.37%
ALTEO 2,290
+1.78%
0.00%
-0.98%
EHEP 1,370
-3.86%
0.00%
-0.38%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.21%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+3.95%
-1.13%
-0.77%
0.00%
-1.38%
-0.40%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
-3.02%
NAP 1,278
-0.16%
0.00%
+18.75%
Forrás
RND Solutions
Közélet

A YouTube és a Netflix szippantja be a tiniket

2020 végére a 12-17 évesek 83 százalékának okostelefon lesz a zsebében, tízből hárman napi 3 órát interneteznek, ráadásul majdnem másfél órát tévéznek naponta.

Kapcsolatot teremteni és kapcsolatot tartani a tinédzserekkel – melynek gerincét a Z-generáció adja – meglehetősen bonyolult tud lenni. Éppen emiatt a marketing szakemberek első feladata, hogy megértsék, a tizenévesek hol és miként töltik az idejüket. Nyilván nem meglepő, hogy a mai fiatalok leginkább a digitális térben élik magán- és szociális életüket is, így a nagy cégeknek fel kell mérni, milyen szokásokra tudnak támaszkodni, ha szeretnének kapcsolatba lépni a fiatalokkal.

Az okostelefonok hatalma

Manapság a tizenévesek elsődleges célja a kapcsolattartás (staying connected), ezt pedig az okostelefonok jelentősen megkönnyítik – különösen azért, mert a gyermekek és a tizenévesek egyre korábban férnek hozzá a digitális technológiához.

Az eMarketer egy korábbi felmérése szerint

2013-ban a 12–17 éves korosztálynak mindössze 49,6 százalékánál volt okostelefon, ám 2020-ban ez az arány várhatóan 83,2 százalékra ugrik.

A Comparitech kutatása szerint 2019-ben a szülők 73 százaléka mondta, hogy gyermekének 11–13 éves korában már volt/van okostelefonja, 31 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy 6-10 év közötti gyereke már rendelkezik készülékkel.

A tendencia nem meglepő: a mai fiataloknak a telefon jelenti az elsődleges szabadságforrást. Míg az X generáció boldog volt, ha elmehetett szülők nélkül a barátaival moziba, addig a mai gyereknek az okostelefon és az internet jelenti a világban való önálló boldogulást. Éppen ezért nem meglepő, hogy a Fuse marketingügynökség jelentése szerint a megkérdezett tinédzserek közel fele (48 százalék) az okostelefont említette kedvenc technológiájának, utána következtek a játékok (27 százalék) és a közösségi média (20 százalék).

Mennyi időt töltenek online?

Szinte minden amerikai tizenéves internet-felhasználó – az eMarketer előrejelzése szerint a 12–17 éves korosztály 97,4 százaléka – havonta legalább egyszer fogja használni az internetet 2020-ban. De ez nem jelenti azt, hogy amennyit csak tudnak, az online térben töltik, legalábbis nem maguk, a tizenévesek szerint.

Fotó: Shutterstock

Ennek fényében lehet, nem ők a legmegbízhatóbb forrás a felmérésben, hiszen nem tudni, mennyit vallanak be tényleges online jelenlétükből. Egy 2019-es YouGov-szavazás során ugyanis

a 13–17 éves válaszadók több mint fele számolt be arról, hogy egy átlagos napon kevesebb mint 2 órán keresztül tartózkodik az online térben, míg tízből három legalább 3 vagy több órát.

A tinik szerint azonban a felnőtteknek nincs igaza, amikor azt gondolják, a zsebben hordott internetet kizárólag arra használják, hogy a barátaikkal chateljenek; a Snapchaten, vagy az Instagramon lógjanak.

A Girl Scout Kutatóintézet 2019-es felméréséből az derült ki, hogy a 11-17 éves lányok 68 százaléka és a fiúk 59 százaléka fedezett fel új tehetséget az interneten vagy talált magának új hobbit, érdeklődési kört. Ráadásul 10-ből 6 lány és 10-ből 5 fiú egyetértett abban, hogy az okostelefonon elérhető internetes szabadság által jobban tudnak kapcsolódni aktuális társadalmi problémákhoz, és nagyobb lehetőségük is van megérteni az okokat, összefüggéseket.

A YouTube és a Netflix beszívó ereje

Bármilyen eszközt is használnak a tinik (mobiltelefon, tablet, notebook), óriási népszerűségnek örvend a videónézés. Becslések szerint 2020-ban csak az Egyesült Államokban a 12–17 évesek 93,7 százaléka lesz digitális videó néző.

Fotó: Shutterstock

A YouTube pedig ennek a tevékenységnek az egyik legnagyobb bázisa. Az NRG tavalyi kutatása

a 13–17 évesek 92 százalékát azonosította heti nézőként,

és az is kiderült, hogy a tizenévesek YouTube-on töltött átlagos részaránya 37 százalék, a Netflixen pedig 35 százalék – ezzel 2017 óta először kapott ki a Netflix.

„Úgy gondoljuk, hogy a YouTube sokkal szélesebb körű, a tizenévesek számára érdekesebb tartalmakat kínáló felület: ideértve a zenei videókat, a videojátékokat és a hírességek streamingjét„ – mondta Mike Olson, a Piper Jaffray, a független befektetési bank és pénzügyi szolgáltató társaság ügyvezető igazgatója és vezető kutató analitikusa.

Mindezek ellenére a Netflix azonban továbbra is óriási jelentőséggel bír a tizenévesek életében, az NRG jelentése szerint ugyanis

a 13–17 éves internethasználók 71 százaléka hetente legalább egy műsort megnéz a platformon.

Még a televízió sem halott

A digitális őrület mellett könnyű figyelmen kívül hagyni az olyan hagyományos médiaplatformokat, mint például a tévé, ám a tizenévesek televízió előtt töltött ideje semmiképp sem elhanyagolható. Az eMarketer becslése szerint a 12–17 éves korosztály átlagosan napi 81 percet néz tévét 2020-ban –10 perccel kevesebbet, mint tavaly.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek