A szolgáltató szektort viselte meg leginkább a járványhelyzet, az összes megkérdezett vállalat egytizedéről viszont elmondható, hogy minden tekintetben megúszta a járványt, sőt minden ötödik vállalkozásnak az árbevétele is nőni fog az idén – derül ki a CIB Bank kutatásából. A 300 millió forint feletti árbevételű vállalatok fele számít a tavalyinál alacsonyabb bevételre, 22 százalékuk viszont növekedéssel kalkulál.
A megkérdezett vállalatok árbevétel-csökkenése összességében 11,4 százalékos volt, a szolgáltatók esetében azonban elérte a 17,3 százalékot. A cégek mintegy ötöde kénytelen volt az egészségügyi védekezéshez és a napi működés átszervezéséhez szükséges infrastruktúrába fektetni, részben emiatt érezheti a cégek 40 százaléka, hogy működési költségei növekedtek.
A cégvezetők 56 százaléka abban bízik, hogy jövőre véget ér a válság, ám ezzel együtt számítanak a beszerzési árak, az értékesítési árak és a munkabérek emelkedésére is. Kétharmaduk a forintgyengülés mellett erőteljes állami gazdaságösztönzést, tízből kilencen pedig adócsökkentést remélnek, 75 százalékuk a munkavállalók bérének részleges átvállalását tekintené hatékony segítségnek. A vállalkozások majdnem háromnegyedénél nem változott a létszám. Leépítenie 19 százalékuknak kellett, ők átlagosan a munkavállalóik negyedétől váltak meg.
A válaszadók 36 százalékánál az alkalmazottakat kedvezőtlenül érintette a járvány, többnyire csökkent a fizetésük. A szolgáltatói szektorban ez az arány 47 százalék. A CIB szerint a foglalkoztatási helyzeten segített a távmunka, amit a tavalyi 23 százalék után az idén a cégek 52 százaléka engedélyezett. A válság nem vetette vissza a kölcsönök piacát, a CIB majdnem a másfélszeresére növelte a kis- és közepes vállalatok hitelezését. A pénzintézet szerint a pénzügyi szolgáltatások szerepe felértékelődik a járvány után, mivel jócskán hozzájárulnak a vállalkozások kiszámítható pénzügyi működéséhez.
A szolgáltatók bevételei
17,3
százalékkal csökkentek átlagosan
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.