Közélet

Logisztikai kihívás a vakcinaszállítás

A BUD Cargo City már a vírus első hulláma után elkezdett felkészülni a védőoltással kapcsolatos feladatok elvégzésére.

Világszerte mintegy nyolcmilliárd adag koronavírus elleni vakcinát kell eljuttatni az oltóközpontokba, felerészben légi úton – mondta Balkányi Ákos, az Envirotainer globális menedzsere a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság Gyógyszeripari Tagozatának konferenciáján.

A vakcinák érzékenyek a hőmérsékletre, a 70 százalékukat 2–8 Celsius-fok között, a többit mínusz 70 fokon kell szállítani. Ehhez a cargocégeknek rendelkezniük kell szükséges mennyiségű speciális konténerrel.

Az Envirotainer által kifejlesztett, úgynevezett aktív konténerekben folyamatosan biztosítható az oltóanyagnak megfelelő hőmérséklet, és 35 százalékos extra rakodókapacitással is rendelkeznek. Kétmillió vakcina szállításához általában nyolc repülőgépre lenne szükség, a cég speciális konténereinek használatával azonban elég négy, a szállítás az utóbbival költséghatékonyabb. Az Envirotainer tavaly 130 országba 630 millió adag gyógyszert szállított, és mintegy 600 gyógyszercéggel áll kapcsolatban. Pandémia idején a gyógyszeripar azzal küzd leginkább, hogy nehezen talál fuvareszközt – mondta Kellner Mária, a Béres Gyógyszergyár ellátási igazgatója –, ha pedig talál, akkor nagyon drága a szállítás.

A DHL-nek is kihívás a vakcina továbbítása. A mínusz 70 fokot igénylő oltóanyag szállítására – ez a Pfizer–BioNTech-termék – a világ huszonöt országa van felkészülve Fekete Marietta, a DHL vezető munkatársa szerint, míg magasabb hőmérsékleten hatvan országban tudnak vakcinát továbbítani.

Fotó: Alex Kraus/Bloomberg via Getty Images

Szállítmányozói szempontból a legfontosabb a hűtési lánc fenntartása, ami a logisztikai iparágat is hatalmas próbatétel elé állítja – hangsúlyozta.

A BUD Cargo City a koronavírus-járvány első hullámát követően elkezdett felkészülni a védőoltás szállítására és tárolására

– számolt be Kossuth József, a létesítmény vezetője. Bővítették a tárolókapacitásokat, az aktív és a passzív konténerek számát, és szárazjeges megoldásokat is bevezettek. A tavasszal átadott világszínvonalú ferihegyi cargobázis mára regionális központtá is vált. A beruházás 50 millió euróba került. Kossuth József szerint a Cargo City jól vizsgázott, hiszen a járvány kitörése óta a koronavírus elleni védekezésben gyakran a légi volt az egyetlen szállítási mód. Bár tavasszal hirtelen 30-40 százalékkal esett a szállított áru mennyisége, a no­vemberi cargoforgalom már 6,3 százalékkal túlszárnyalta az egy évvel korábbit. A Budapest Airporton novemberig 120 ezer tonna áru fordult meg, míg 2019-ben 135,5 ezer tonna.

logisztika COVID-19 DHL vakcina
Kapcsolódó cikkek