BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felpörgette az online divatkereskedelmet a járvány

Bár a koronavírus-járvány miatt a teljes divatpiac forgalma tizenegy százalékkal zsugorodott, a korlátozó intézkedések óriási lökést adtak az e-kereskedelemnek – derül ki a Glami jelentéséből.

A divatcikkek online vásárlása továbbra is egyre népszerűbb a fogyasztók körében, 2020-ban a korábbi várakozásokat meghaladva nagyot nőtt az online üzletek forgalma a hagyományos üzletekkel szemben. Tavaly az ágazatban működő webáruházak összforgalma – szemben a 14 százalékos előrejelzéssel – 40 százalékkal nőtt, és elérte a 240 milliárd forintot. Ezzel az e-kereskedelem részesedése a teljes divatpiacon 5,5 százalékponttal növekedett, és 17,5 százalékot tesz ki – derül ki a vezető divatwebáruházak kínálatát egy platformon összefogó Glami keresőmotor friss jelentéséből. A tendencia várhatóan a következő években sem fog változni, a közép- és hosszú távú várakozások szerint a szegmens várható növekedése 2021-ben 21 százalékos lesz (290 milliárd forintos értékkel), az e-kereskedelem teljes divatpiacon belüli részesedése pedig 2023-ra elérheti a 20 százalékot.

A tavalyi kiugró növekedés meghatározó tényezője a koronavírus-járvány megjelenése és a vele járó korlátozások bevezetése volt. A divatwebáruházak értékesítési görbéje pontosan követi a 2020-as világjárvány alakulását. Januárban a közelgő vírus miatti bizonytalanság következtében a rendelések csökkenése volt tapasztalható, majd az első korlátozásokat és a hagyományos üzletek bezárását követően az értékesítés jókora növekedést mutatott. A nyár előtti intézkedések lazítása és a fizikai üzletek újranyitása, valamint a nyári szezon némi visszaesést hozott a webáruházak forgalmában, de a nyár végével újra megindult a növekedés, ami végül a novemberi leárazások, a Black Friday és a karácsonyi ajándékvásárlás időszakában csúcsosodott ki.

Az otthoni munkavégzés megjelenésével érzékelhetővé vált a fogyasztói preferenciák változása. Mivel időnk nagy részét otthon töltöttük, sokan ennek megfelelően frissítették a gardróbjukat. A blézereket és a farmereket felváltották a kényelmes kötött nadrágok és melegítőfelsők a keresésben. Az időszakban megnőtt az ékszerek iránti igény, mivel a Zoom-hívások korában az ékszer viselése talán a legegyszerűbb módja, hogy egy kötött szettből vagy melegítőruhából elfogadható munkahelyi viseletet teremtsünk. Ebben az időszakban a kesztyűk és sálak terén meglehetősen nagy növekedés volt tapasztalható. A több száz webáruház kínálatát összekötő divatkereső platform rendelési adatai szerint a magyar felhasználók 2019 végén a férfi szabadtéri és túracipőket, a fürdőköpenyeket, a női bokacsizmákat és a pehelykabátokat keresték leggyakrabban. A teljes évet nézve a legkelendőbb termékek a sálak, a kesztyűk és a köntösök voltak.

Míg egyes kategóriák iránt növekedett a kereslet, másoknál nagy visszaesés volt tapasztalható. A járvány miatt lemondott utazásoknak a fürdőruhák iránti kereslet látta a legnagyobb kárát – ez a kategória 31 százalékkal esett vissza. Mivel az alkalmi ruhákat megkövetelő események nagy részét szintén törölték, az addig legjobban teljesítő kategória válságba került. Ugyanez a változás befolyásolta a körömcipőkre és táskákra leadott rendelések mennyiségét is.

Az online divatpiac toplistáján nagy változás állt be tavaly, hiszen a magyar piacon 2019-ben debütáló About You 2020 decemberére az első helyre ugrott. A H&M áll a második helyen, és a tavaly ötödik Bonprix került a dobogó harmadik fokára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.