BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jól futó diákoknak erősebben megy a matematika és a nyelvtan

Egy friss kutatás szerint a sport az ezekhez a tárgyakhoz szükséges munkamemóriát fejleszti.

A kitartóbban és gyorsabban futó diákok jegyei jobbak bizonyos tantárgyakból – állapította meg az Origo cikke szerint egy nemzetközi kutatócsoport, amelyet a Genfi Egyetem tudósai vezettek.

Kiderült, a sport fejleszti a munkamemóriát, a lényegre fókuszálást és segíti a többféle feladat egyidejű végzését.

Marc Yangüez és Julien Chanal, a Genfi Egyetem kutatói és kollégáik az vizsgálták, vajon a testi edzettség valóban összefügg-e a gyerekek iskolai teljesítményével.

Összesen 198 fiút és lányt, 8 és 12 év közötti genfi általános iskolást kértek fel a kutatáshoz. Edzettségük felméréséhez olyan futótesztet végeztettek velük, ahol egy húszméteres szakaszon egyre gyorsabb tempóban kellett szaladniuk oda és vissza a teljes kimerülésig.

Ezután kilenc kognitív feladatot oldottak meg a gyerekek, többek között számsorozatot kellett megtanulniuk, számokat és betűket kellett növekvő sorrendben összekötniük, vagy nagyon gyorsan felvillanó színes formák láttán a lehető leggyorsabban megnyomni a megfelelő szín- vagy formabillentyűt. A kutatócsoport az eredmények alapján arra következtetett, hogy a testi edzettség összefügg a munkamemóriával és a gondolkodásbeli rugalmassággal.

Fotó: Getty Images

A következő lépésben összehasonlították a gyerekek matematikai és francia nyelvi jegyeit. Ebből megállapították, hogy statisztikai összefüggés van a szív- és érrendszeri fittség, a gondolkodási rugalmasság és a matematikából, a francia nyelvtanból, helyesírásból és szókincsből szerzett jegyek között.

A cikk szerint ez a hatás nem mutatkozott azonban a szövegértés és a fogalmazás esetében.

Ennek egyik oka az lehet, hogy a szövegek és az írások értékelése több szubjektív tényezőtől függ, mint a matematikai és nyelvtani feladatoké – idézte a Genfi Egyetem keddi közleménye Yangüezt.

A tudósok hozzáfűzték, hogy az eredmények összefüggést mutatnak, de ok-okozati viszonyról nincs szó köztük. Az iskolai jegyek torzíthatnak, nem feltétlenük egyformán szigorúan osztályoznak az összes iskolában.

A genfi pszichológusok mégis azt jegyezték meg, hogy fontos a mozgást és a sportot támogatni a gyerekek testi és szellemi egészsége érdekében, különösen a pandémia idején.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.