A világ kulturális intézményei egymás után mérlegelik a közös munka folytatását az orosz művészekkel. A The Wall Street Journal írta meg, hogy a múlt hétvégén az austini South by Southwest filmfesztiválon (SXSW) ugyan még bemutatták az orosz No Looking Back című filmet, de az alkotást a március 30-án kezdődő Cleveland Nemzetközi Film Fesztivál programjából már törölték. A film egy fekete humorú vígjáték, ami egy a lánya visszaszerzéséért küzdő anya megpróbáltatásairól szól. Az Ukrajna ellen indított háború miatt számos nyugati intézmény elbizonytalanodott abban, hogy teret engedjenek-e az orosz művészeknek a fórumain.
Ráadásul a döntések nem csak aktív filmeseket, zenészeket és más alkotókat érintenek, hanem az olyan klasszikusokot is, mint Pjort Iljics Csajkovszkij.
A művészet a történelem folyamán mindig hidat jelentett a rivális nemzetek között. A jelenlegi háborús helyzet viszont a kormányzati és vállalati szankciók mellett a művészvilágot is döntés elé állítja, egyelőre viszont eltérők az egyes intézmények álláspontjai. Az viszont egyértelműen látszik, hogy Oroszországban állami szinten lépnek fel azok ellen, akik szót emelnek a háború ellen, így nem várható el az alkotóktól, hogy a konfliktus elleni kiállással próbáljanak megmaradni a nemzetközi porondon.
Egyelőre nincs kimondva, hogy az orosz művészeket a származásuk miatt különböztetnék meg, a clevelandi filmmustra például az oroszországi finanszírozási forrásokra hivatkozva ejtette az orosz műveket a listájáról. Az SXSW-nél pedig kijelentették, hogy több orosz filmet is megtartanak a kínálatukban, hogy ezzel is kiálljanak a világ minden tájáról érkező kreatív hangok mellett. Többségében viszont az látszik, hogy a nyugati intézmények nem kívánnak együttműködni az orosz állam által támogatott művészekkel és sztárokkal. Ennek a trendnek lett az áldozata Valerij Gergijev világhírű karmester is, akinek minden koncertjét lefújták Európában, illetve a Müncheni Filharmonikusoktól is eltávolították, ahol vezető karmester volt.
Az ezekhez hasonló radikálisabb állásfoglalások mellett vannak inkább szimbolikus lépések is. Az illinoisi Peoria Szimfonikus Zenekar például az áprilisra tervezett Russian Wonders című koncert címét Unity With Ukrain-re cserélte, illetve az orosz Sergey Rachmaninov darabja helyett egy Beethoven művet vettek fel a programba.
A walesi Cardiff Philharmonic Orchestra több Csajkovszkij-darabot távolított el a műsorából. A new yorki Metropolitan Operaház eközben megszakította az együttműködést Anna Netrebko szopránnal, miután a művésznő nem foglalt egyértelműen állást Vlagyimir Putyinnal szemben. Netrebko korábban úgy nyilatkozott, hogy ellenzi a háborút, de hozzátette
nem helyes arra kényszeríteni a művészeket vagy közéleti személyiségeket, hogy nyilvánosan hangot adjanak a politikai véleményüknek és elítéljék a hazájukat.