Az ukrán gabona vasúti szállításának lehetőségét teszteli Spanyolország, elsőként egy a tervek szerint szeptember elején Barcelonába érkező 600 tonnás kukoricaszállítmánnyal, amely a lengyel–ukrán határról indul útjára – jelentette be a spanyol közlekedési minisztérium szerdán.
A közlemény szerint
a cél annak feltérképezése, hogy a vasúti árufuvarozás lehet-e alternatívája vagy kiegészítője a nemrég újraindult tengeri gabonaszállításnak Ukrajnából.
A program keretében kedd este a spanyol vasúti közlekedési vállalat (RENFE) 25 speciálisan kibélelt konténerét indították útnak a madridi Abronigal teherpályaudvarról, hogy az ukrán határtól 25 kilométerre fekvő lengyel Chelm városában augusztus negyedik hetében felvegye a szállítmányt, majd megkezdje útját hazafelé.
A program elindítását indokolja, hogy a spanyol mezőgazdasági minisztérium adatai szerint Ukrajna számít Spanyolország második legnagyobb kukoricabeszállítójának Brazília után.
Az orosz támadást követően az ukrán gabona exportja megbénult, a fekete-tengeri ukrán kikötők orosz blokádja miatt több millió tonna gabona maradt a tárolókban, és számos hajó a kikötőben rekedt, tovább rontva az amúgy is szűkülő globális ellátást.
Időközben július 22-én Oroszország és Ukrajna az ENSZ és Törökország közvetítésével megállapodott arról, hogy biztonságos tengeri folyosókat hoz létre a kereskedelmi hajók közlekedésére a Fekete-tengeren. Ekkor Oroszország is engedélyt kapott arra, hogy a nyugati szankciók ellenére mezőgazdasági termékeket és műtrágyát exportálhasson.
A két egyezmény célja, hogy enyhítse a globális élelmiszerválságot, és elkerülhetővé váljon az éhínség. Spanyolország azonban, úgy tűnik, továbbra sem tartja teljesen biztosnak a tengeri szállítások zavartalan menetét, igaz, a 2,7 millió tonnás ukrán importnak a kísérleti úton szállított 600 tonna csak a töredéke.
A több hónapos blokád után először augusztus elsején hajózott ki egy több mint 26 ezer tonna kukoricát szállító hajó Odesszából. A hatóságok szerint eddig nyolc teherhajó indult útnak.