BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pazar jachtokon hajókázik dollármilliók fejében az új elit

Nem csupán az Elon Musk, Beyonce és Jay-Z kaliberű hírességek engedhetik meg maguknak az általában egyhetes utazást a szuperjachtokon, egyre több köztük az amerikai bankár és a fedezeti alapokat működtető üzletember is.

Stacy Fischer-Rosenthalnak és harminctagú csapatának sűrű volt az idei nyara, a magánjachtfoglalásokat intéző brigád ki sem látszott a munkából, annyi bankár, vezérigazgató, egyéb jól eleresztett üzletember és celebritás adta le rendelését náluk, miután lehullottak a koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozások béklyói, és az utazni vágyók végre befizethettek dollármilliókba kerülő egyhetes luxusutazásukra.

Italian Daily Life 2022
Fotó: Emanuele Perrone / Getty Images

A Fischer Travel Enterprisesnál a szuperjachtok foglalása idén 20 százalékkal lőtt ki a tavalyi már ugyancsak meglehetősen magas szintről. A meredeken növekvő trend persze a többi, hasonló profilú cégnél is megfigyelhető, amelyek egyszerű halandók számára elképzelhetetlen extrákkal felszerelt luxusjachtokat kerítenek szupergazdag ügyfeleik rendelésére. Az álomhajókról a mozitól a mini tengeralattjárókón át egészen a Michelin-csillagos konyháig semmi sem hiányozhat.

A jachtbérlés nagyon népszerű, mert az ügyfeleink igénylik a magánéletet, a biztonságot és azt a fajta rugalmasságot, amelyet ez a kikapcsolódás nyújt számukra

– mondta Fischer-Rosenthal. Cége 150 ezer dollárt kér csak csak a klubtagsághoz való csatlakozásért, amely lehetővé teszi a szolgáltatás igénybe vételét.

 

Amerikai hírességek és bankárok a szuperjachtokon


A legújabb tendencia egyébként az amerikai ügyfelek előretörése, ők töltik be a gazdag oroszok által maguk után hagyott űrt, akik az ukrajnai inváziót követő korlátozások miatt nem utazhatnak mostanában.

Nem csupán az Elon Musk, Beyonce és Jay-Z kaliberű hírességek engedhetik meg maguknak az általában egyhetes utazást a csillogó úszópalotákon – folytatja Fischer-Rosenthal, hozzátéve, hogy egy amerikai házaspárnak annyira tetszett a Görögországot és Törökországot érintő  júliusi hajóútjuk, hogy nem sokkal később lefoglaltak egy másik utat Olaszországba is, amelyre már a barátaikat is meghívták.

Hasonló üzleti fellendülésről beszélt a Bloombergnek Mark Duncan, a szuperjachtokat értékesítő és kezelő, valamint tengeri chartereket szervező Fraser Yachts marketing- és üzletfejlesztési igazgatója, aki az első fél évben csaknem 500 privát utat foglalt le, és az általa kínált megajachtok között egyebek mellett ott van a jachtok jachtja, a 75 méteres, edzőteremmel és éjszakai klubhelyiséggel ellátott Wheels is.

 

A foglalások száma 32 százalékkal nőtt éves bázison, és a bővülés nagy részét ennél a cégnél is az amerikaiak adják, akik közül sokan először léptek fedélzetre – mondta Duncan, aki Monacóból pörgeti az üzletet.

Az amerikai luxusutazók tömeges felbukkanását magyarázza, hogy az 1 millió és 5 millió dollár közötti nettó vagyonnal rendelkező amerikai háztartások száma 2021-ben 8 százalékkal, több mint 12 millióra nőtt, míg a 25 millió dolláros vagy annál nagyobb vagyonnal rendelkezőké 18 százalékkal emelkedett a témára specializálódott Spectrem Group szerint.

Ügyfeleink nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek, akik bankokat és fedezeti alapokat működtetnek

– mondta Fischer-Rosenthal. „Rengeteg pénzt kerestek az elmúlt néhány évben, most pedig újra utazni akarnak, és a legjobbat akarják.”

Duncan kiemelte, hogy ügyfeleik egyébként egyre fiatalabbak, átlagosan az ötvenes éveikben járnak, míg az elmúlt két évtizedben inkább a 60-65 éves korosztályhoz tartozók voltak többségben. Idén a Fraser bérlőinek mintegy 35 százaléka még sohasem utazott jachton, míg korábban ez az arány csak 15 százalék volt – mondta. Mind népszerűbbek azok a hajóutak is, amelyeken egy-egy család több generációja is részt vesz.

„A világjárvány idején az emberek nem tudtak a családjukkal lenni” – folytatta Duncan. 

A jachtok elég nagyok ahhoz, hogy mindenki együtt utazhasson.

A családok és a barátok közös utazásának trendje felpörgeti a nagyobb, 50-60 méteres szuperjachtok iránti keresletet, ezt már a szintén monacói székhelyű Camper & Nicholsons International Ltd. egyik európai vezetője, Jacqui Lockhart fejtette ki az amerikai hírügynökségnek.

„Az érdeklődők általában pontosan tudják, hogy mit akarnak: „egy nagy jachtot, amely nem több háromévesnél” – mondta Lockhart, hozzátéve, hogy a cég összes foglalása idén 30 százalékkal gyarapodott. 

Tudják, hogy milyen stílusú jachtot szeretnének, sőt azt is, hogy melyik gyártótól.

 

Az Octopus, a legpazarabb szuperjacht

 

A világ egyik legdrágább, a Camper & Nicholsons által bérelhető szuperjachtja a 126 méteres Octopus, amely egyebek között 

két helikopterleszállóval, lifttel és kosárlabdapályával is rendelkezik.

A korábban a Microsoft néhai társalapítója, Paul Allen tulajdonában állt Octopus heti bérleti díja 2,2 millió dollárnál kezdődik. A fedélzeten akár 42 fős személyzet is tartózkodhat, és maximum 12 vendéget tud kiszolgálni. A hajót télen lefoglalták három hétre egy antarktiszi fordulóra, sőt már jövő nyárra is érkeznek a megrendelések, nagyjából egy hónapos földközi-tengeri kirándulásokra.

Duncan szerint különben világszerte mintegy 3100 magánjacht bérelhető, de a szuperjachtok száma csökkent, mivel az Oroszország elleni szankciók miatt néhányat kivontak a piacról. 

Ezek egyike, a 72 méteres Axioma az orosz milliárdos Dimitrij Pumpjanszkij tulajdonában volt, és a nyári csúcsidőszakban heti 632 ezer dollárért adták ki. 

Az ukrajnai háború kezdetén azonban lefoglalták, és augusztusban nyilvános árverésre bocsátották.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.