Az vezetői a tavalyi, Egyiptomban tartott klímacsúcsra (COP27) is magánrepülővel utaztak és egyébként is szívesen választják az utazás ezen fajtáját – derül ki az uniós vezetők utazási szokásairól frissen közzétett adatokból.

Charles Michel, president of the European Council, arrives at Munich Airport ahead of the Group of Seven (G-7) leaders summit, in Munich, Germany, on Sunday, June 26, 2022. The G-7 leaders hold their summit in the Bavarian Alps starting Sunday hosted by Chancellor Olaf Scholz.
Fotó: : Krisztian Bocsi / Bloomberg via Getty Images

Charles Michel, az Európai Tanács elnöke megbíztatásának 2019-es kezdete és 2022 decembere közötti 112 útjából 72 alkalommal döntött magánrepülő használata mellett, 

és csak 18 alkalommal választotta a kereskedelmi járatokat. Tavaly novemberben, az egyiptomi Sarm es-Sejkben tartott klímacsúcsra tartva a Michel által bérelt magánrepülőn utazott Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is.

Az uniós vezetők magángépes útja a klímacsúcsra rávilágít, hogy milyen nehéz a globális vezetőknek összhangban cselekedni szavaikkal a klímaváltozás kapcsán, miközben a zsúfolt beosztásuk mellett a magángépek használata vonzó alternatívának tűnik. Michel a klímacsúcson többek között arról beszélt, hogy egy klímafegyvert szegeztek a homlokunkhoz és közben az EU klímaügyi erényeit is ecsetelte.

A Transport & Environment nevű civil szervezet szerint egy magángép szén-dioxid-kibocsátása óránként két tonna, így a klímacsúcsra tartó Michel és Von der Leyen útja 20 tonna széndioxidot juttatott a légkörbe, miközben egy átlagos európai polgár éves kibocsátása 7 tonna az üvegházhatású gázból.

A COP27-re érkező legtöbb delegált – köztük Frans Timmermans, az EB klímapolitikáért felelő biztosa – kevésbé volt képmutató és kereskedelmi járaton érkezett a csúcstalálkozóra, ám 

Michel szóvivője szerint a politikus azért döntött a magángéppel utazás mellett, mert kereskedelmi járattal nem lett volna képes visszatérni időben Brüsszelbe, 

hogy az Európai Parlamenthez fűződő kötelességének eleget tegyen. Bár felmerült, hogy Michel a belga miniszterelnök, Alexander De Croo gépén utazzon, ám az meg túl korán indult vissza a találkozóról.

Szemben a legtöbb tagállami kormánnyal, az EU nem birtokol repülőket a vezetői szállítására, és Michel szóvivője szerint a bérlés volt az egyetlen működő alternatíva, de mivel Von der Leyen is hivatalos volt a csúcsra, így megosztották a repülőt. Hozzátette, hogy a tanács belső szabályainak megfelelt a repülőbérlés, noha azok elvárják, hogy amikor csak lehet, a vezetők kereskedelmi járattal utazzanak – írja a Politico.

A két vezető közös útját a bizottság szóvivője is megerősítette, hozzátéve, hogy a két uniós vezető és stábjaik együtt utaztak jelzik, hogy igyekeztek optimalizálni az utat és minimalizálni az ahhoz kapcsolódó karbonkibocsátást. A bizottság korábban jelezte, hogy Von der Leyen csak különleges esetekben utazik magángéppel. Michel 2021 óta egy olyan megoldással próbálja ellensúlyozni kibocsátását, amelynek keretében azért fizetnek egy brazil kerámiaüzemnek, hogy az ne illegálisan kitermelt fával, hanem mezőgazdasági és ipari hulladékkal fűtse kemencéit. A hasonló, karbont ellensúlyozó megoldásokat azonban szintén sokan kritizálják az azok valós hatásainak és ellenőrizhetőségének bizonytalansága miatt. 

Bár számos nagyvállalat is vásárol ilyen krediteket, ez sok esetben nem zöldülést, csak zöldre festést jelent.