Folyamatosan rendezik a biztosítók a március 11-i, az M1-es autópályán történt tömegbaleset résztvevőinek kárigényeit. Az esetenként akár tízmilliós nagyságrendű, a törvényi kötelezettségeken túlmenő esetekben is fizethető előlegek a cascoönrészekre és a helyszínről való elszállítás költségeire is kiterjedhetnek – írta közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége.

Herceghalom, 2023. március 11.Összeroncsolódott gépjárművek az M1-es autópályánál Herceghalomnál, ahol öt kamion és 37 autó ütközött össze, mindkét irányban lezárták az autópályát 2023. március 11-én. A balesetben érintett öt kamion és 37 személygépkocsi közül 19 jármű kiégett, és összesen 26 ember sérült meg. Közülük hatan életveszélyesen, heten pedig súlyosan sérültek.MTI/Lakatos Péter
Herceghalom, 2023. március 11.
Összeroncsolódott gépjárművek az M1-es autópályánál Herceghalomnál, ahol öt kamion és 37 autó ütközött össze, mindkét irányban lezárták az autópályát 2023. március 11-én. A balesetben érintett öt kamion és 37 személygépkocsi közül 19 jármű kiégett, és összesen 26 ember sérült meg. Közülük hatan életveszélyesen, heten pedig súlyosan sérültek.
MTI/Lakatos Péter
Fotó: Lakatos Péter / MTI

A szerencsétlenségnek egy áldozata és 39 sérültje volt, 41 gépjármű volt érintett a balesetben, ezek közül 19 totálkáros lett. 

Kilenc kárigényt már sikerült lezárni, és megkezdődtek a kifizetések, amelyeknek az összege jóval meghaladja a tízmilliós nagyságrendet. 

A hazai biztosítói közösség a tíz éve önkéntesen létrehozott tömeges kárrendezési szabályozását életbe léptetve indította el a kárügyintézéseket. Ennek értelmében a társaságok olyan tömegbalesetek esetén, ahol az érintett járművek száma eléri vagy meghaladja a húszat, közös hozzájárulással létrehoznak egy kártalanítási alapot, nem várják meg a hivatalos vizsgálatok végét, hanem az ügyfelek érdekében megkezdik a kárrendezést. Ahol pedig a felelősség kérdése nem tisztázható, ott jogcím nélküli előlegeket fizetnek a gépjárműkárok, valamint a személyi sérülések után. A rendőrségtől kapott adatok alapján a biztosítók, illetve a Mabisz felvette a kapcsolatot valamennyi érintettel, akik tájékoztatást kaptak a tömeges kárrendezés szabályairól. A baleset résztvevői a kárszemlézés, illetve a szükséges dokumentumok, nyilatkozatok beérkezte után tízmilliós nagyságrendű előleg kifizetésére is számíthatnak a tényleges kárigényeik alapján.

Földigiliszták nélkül nincs agrárjövő, velük az M1-es tömegbalesetet is el lehetett volna kerülni

Nova Agricultura néven alapított díjat a Kwizda Agro Hungary Kft., amelynek idei célja, hogy felhívja a figyelmet a földigiliszták szerepére az egészséges termőtalaj kialakításában. A giliszták által kialakított jó szerkezetű talaj az aszály és a nemrég tömegbalesetet okozó porvihar mértékét is csökkenti.

A biztosítói közösség eredeti belső megállapodása szerint 

csak a gépjárműben bekövetkezett károkra, illetve a személyi sérülésekre vonatkoznának az előlegek. 

A tömegszerencsétlenséget követő rendszeres biztosítói egyeztetéseken a társaságok kiterjesztették az előlegeket a gépjárművek elszállításának költségeire is. Továbbá úgy döntöttek, hogy a károkat a cascoszerződésükre rendezők sem járhatnak rosszabbul, mint a csupán kötelező biztosítással rendelkezők. Ezért az előlegek a tízmilliós limitig a cascoönrészek megtérítésére is felhasználhatók. 

Továbbra is arra lehet számítani, hogy 

a tömeges szerencsétlenség ügyében indított hatósági vizsgálatok, illetve az azt követő jogi procedúrák hónapokig vagy akár évekig elhúzódhatnak. 

A jogcím nélküli előlegeket meghaladó, vagy más, a tömeges kárrendezési eljárásban meg nem térülő kárigényeket ezt követően lehet csak rendezni, mint ahogy ha valamelyik gépjárművezetőnél közrehatás állapítható meg a baleset létrejöttében, akkor kell csak elszámolni a kapott összegekkel is. A gépjárművek utasai minden esetben vétlen károsultnak minősülnek, és a cascobiztosítások szerződésszerű teljesítése sem lehet utólagos elszámolás tárgya.