BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
police car lights at night in city street with selective focus and bokeh
rendőrség, rendőrautó

Halálos hajszák: egyre veszélyesebbek a New York-i autós üldözések

Igen ritkán kapnak fegyelmit a rendőrök, pedig egyre többen halnak meg az utcai akciókban.

Egyre sűrűbben alakul ki filmbe illő autós üldözés New York utcáin, és egyre több az ámokfutó is. A helyzet egyre több áldozatot szed, és a rendőrök dolga is folyamatosan nehezedik. Persze 

a hatóság sincs könnyű helyzetben, ugyanis sokszor pár másodperc alatt kell dönteniük, hogy futni hagynak egy autóst, vagy utánaerednek, szinte határtalan kockázatot vállalva.  

police car lights at night in city street with selective focus and bokeh
rendőrség, rendőrautó
A fényhidak villogása töri meg az éjszakát

A több mint egy évtizedes múltra visszatekintő városi adatok szerint 

a legutóbbi, júniusban zárult pénzügyi évben a szolgálati járművek baleseti aránya elérte a valaha feljegyzett legmagasabb szintet.

A The City elemzése szerint idén eddig legalább 315 sérültje és hét halálos áldozata volt a rendőri üldözéseknek. Erik Adams New York-i polgármester nem is próbálja tagadni az adatokat: az elmúlt évtizedben meghétszereződött az autós üldözések száma. 
 

Polgármesteri ciklusom alatt nagyot fordult a világ: a veszélyes alakok immár nem hiszik, hogy büntetlenül elmenekülhetnek, miután bűncselekményt követtek el. 


Ebben Adamsnek alapvetően igaza lehet, de hozzá kell tenni, hogy a tragédiával végződött autós üldözések legtöbbször valamilyen kisebb szabálytalanság (például biztonsági öv használatának elmulasztása) miatt kezdődtek. Szakértők szerint   

a legtöbb rendőri üldözés kockázata jóval meghaladja annak előnyeit. 

Egy beszédes adat: 2018 és 2022 között 2107-en haltak meg a rendőri üldözés miatti autóbalesetben.

Nincs igazi szankció

A jogszabály azonban kimondja, hogy a rendőrök mérlegeljék, megérheti-e belemenni egy igen veszélyes autós üldözésbe, és mivel végződhet a játszma. 

A felelősség tehát az intézkedő rendőré,

mégis, az elmúlt 15 évben a NYPD tisztjei által lefolytatott több ezer gépjárműüldözés közül csak nyolc került peres szakaszba. 
Az egyik esetben  a rendőrök szemtanúi voltak egy „nem biztonságos sávváltásnak”  Bronxban, üldözőbe vették a tettest, aki jogosítvány nélkül vezetett, de félt az üldöző rendőröktől, végül egy kisbuszba ütközött, és négyen megsérültek. Az intézkedő rendőr nyolc szabadnapot veszített.

A másik esetben egy személy egy parkoló autóba hajtott, és ki sem szállt gépkocsijából. A nagy sebességű üldözés halálos benzinkútrobbanással ért véget, a rendőrtiszttől húsz szabadnapot vettek el.

Ezek a szankciók nem elégségesek, a rendőrök nem mérlegelik valójában, hogy mivel jár egy-egy autós üldözés – érvelt egy márciusi jelentésében a NYPD-t felügyelő hatóság.

Hiányzik az elszámoltathatóság az NYPD-ben, ami hihetetlen 

– mondta Fred Lichtmacher ügyvéd, aki Goddard családját képviselte a város elleni perben. Tény, hogy miután az NYPD nem tekinti az autós üldözést erőszak alkalmazásának, sokkal kevesebb információt adnak ki a nyilvánosságnak, mint más típusú incidenseknél.

Azonnali döntések

Évtizedek óta változatlan, hogy egy egység mikor mehet bele autós üldözésbe. Amikor a hajsza elindul, rádión értesíteniük kell a helyzetről a kapitányságot, de ezen túlmenően gyakorlatilag minden döntés az intézkedő rendőr kezében van. 

Ez ellentétben áll az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma által támogatott, vonatozó ajánlással.

A nonprofit Police Executive Research Forum azt javasolta, hogy egyértelműen határozzák meg, melyek azok a bűncselekmények, amelyek indokolttá teszik az autós üldözést. Ugyanakkor ezt az NYPD nem fogadta el, így tehát marad a helyszíni mérlegelés. Az ajánlás megtiltaná a tulajdon elleni bűncselekmények és közlekedési szabálysértések miatti üldözéseket.
Egyre több nagyváros változtat: Míg Los Angeles a New York-ihoz hasonló politikát folytat, Charleston, Chicago, Houston és Phoenix ragaszkodik a jelentés ajánlásaihoz.

És a siker?

A milwaukee-i statisztikák viszonylag pontosak. 2023-ban 1081 üldözést regisztráltak, ezek harmada végződött balesettel. Emellett az esetek kevesebb mint felében fogták el a gyanúsítottat.
A Los Angeles-i rendőrkapitányság felülvizsgálata szerint az üldözések negyede sérüléssel vagy halállal végződött, 37 százaléka pedig ütközéssel. Geoffrey Alpert, a Dél-karolinai Egyetem kriminológusa szerint

a rendőri üldözések az esetek hatodában sérülésekkel vagy halállal végződnek.


 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.