Összefogtak a fővárosi cégek az utasbiztonság erősítése érdekében, az összehangolt tevékenységben részt vevők a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat ernyőrendszerében végzik a munkájukat. Az integrált rendszerben a korábban is működő Budapesti Közlekedés Központ (BKK), illetve Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) biztonsági szolgálatok mellett az újonnan létrejött BKK-rendészet, valamint a fővárosi rendészet összehangoltan dolgozik az utasokért. Az egységek tevékenységét irányító, 24 órában működő diszpécserközpont gyorsabb reakciót tesz lehetővé probléma esetén, emellett az utasok folyamatos rendészeti jelenlétet tapasztalhatnak a kiemelt vonalakon, például a 4-6-os villamosén – írta hétfői közleményében a BKK.
A közös irányítású Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat nemcsak az ügyfelek biztonságérzetének és utazáskomfortjának javításáért felel, hanem az utazási feltételek megsértése miatt – szennyezett ruházat, kéregetés, ittas állapot – az utazásból kizárt, szociálisan nehéz helyzetben lévő embereknek is segítséget nyújt a hajléktalanok ellátását végző fővárosi, valamint civil szervezetekkel együttműködésben.
Január 1-jével a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóság hatályba lépett új szervezeti és működési szabályzatának megfelelően megalakult a BKK rendészeti osztálya, amely jelenleg 39 fővel látja el a feladatát a budapesti közösségi közlekedés járatain és megállóiban. A rendészek száma folyamatosan nő, a teljes létszámuk 75 fő lesz. Az újonnan létrejött egység a BKK, illetve a BKV korábban is szolgálatot teljesítő vagyon- és biztonsági őreivel összehangolva folytatja tevékenységét, és a fővárosi rendészet munkatársaival kiegészülve a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat rendszerében dolgozik, amelyben
az egyidejű szolgálat során több mint félszáz munkatárs felügyeli a rendet a közösségi közlekedésben.
„A BKK Biztonsági Szolgálatának működtetése az elmúlt években a társaság adatalapú méréseinek köszönhetően hatékonyabb lett; ennek hatására háromszorosára nőtt az intézkedések száma. Az ügyfél-elégedettségi mérések szerint összességében nőtt az utasok biztonságérzete is a BKK-járatain” – mondta el Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója.
Emellett a társaság 2021 óta a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal stratégiai partnerségben rendszeresen tart kiemelt járatellenőrzéseket, amelyekhez a FÖRI és a BKV munkatársai is csatlakoznak – tehát nem új keletű a különböző szervezetek közös fellépése az utasbiztonsági területen. A közleményben kiemelten megjegyezték hogy a közbiztonság továbbra is állami feladat, amelyet a rendőrség lát el.
Jelenleg az utasok a rendészeti munkatársaktól, illetve a személy- és vagyonőröktől közvetlenül, vagy ha azok nem tartózkodnak a közelben, akkor a járművezetőn vagy a jegyellenőrön keresztül kérhetnek segítséget rendészeti beavatkozást igénylő esetekben. Az előbbiek azonnal intézkednek, az utóbbiak a diszpécserszolgálaton keresztül hívnak segítséget.
Márciustól a BudapestGO alkalmazásban megjelenő új funkció lehetőséget ad az utasoknak a közvetlen jelzésre rendészeti beavatkozást igénylő esetekben, úgymint kéregetés, ittas, bódult személy bejelentésében.
Ezekben az esetekben ők maguk hívhatják az utasbiztonsági rendszer központi irányítószolgálatát.
Kiemelték, hogy a személy- és vagyonbiztonságot közvetlenül veszélyeztető helyzetekben, azaz baleset vagy veszélyhelyzet esetén – utas rosszulléte, vandalizmus, agresszió stb. – továbbra is azonnal a 112-es számot hívják az utasok.
Ha az utasbiztonsági szolgálat munkatársai szociálisan rászoruló emberrel kapcsolatban intézkednek, gondoskodnak az illető további ellátásáról a főváros hajléktalanellátó intézményének, a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei (BMSZKI), illetve a szerződéses civil partnerek – Menhely Alapítvány, Máltai Szeretetszolgálat, Oltalom Alapítvány – munkatársainak bevonásával.
„Az új rendszerben a különböző egységek munkatársai nemcsak az ügyfelek biztonságérzetének, utazáskomfortjának javításáért felelnek, hanem a szociálisan nehéz helyzetben lévő embereknek is segítséget nyújtanak. A társaság 2022 óta működik együtt a Menhely Alapítvánnyal, a BKK járatain dolgozók értesítik a szervezet diszpécserszolgálatát, ha rászorulót látnak, akinek segítségre, elhelyezésre van szüksége” – mutatott rá a közösségi közlekedés során tapasztalható komplex problémákra a BKK vezérigazgatója.
A Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat rendszerében dolgozó munkatársak (rendészek, személy- és vagyonőrök) az egyszerűbb azonosíthatóság érdekében formaruhában, azaz egyforma láthatósági sárga mellényben fogják végezni a tevékenységüket.
A BKK szolgáltatási területén üzemeltetett járművek már körülbelül 70 százaléka rendelkezik kamerával, és minden további új beszerzésnél feltétel a kamera megléte, így a BKK az új járművek érkezésével a jövőben is folyamatosan növeli a fedélzeti kamerával rendelkező járművek arányát” – magyarázta Walter Katalin.
Tavaly decemberben a BKK 50 darab testkamerával látta el a jegyellenőröket, utaskoordinátorokat, valamint a BKK Biztonsági Szolgálat munkatársait, a cél pedig, hogy a tapasztalatok és a pénzügyi lehetőségek fényében a jövőben ne csak a járműveken bővüljön a kamerák száma, hanem minél több jegyellenőr, utaskoordinátor és BKK Biztonsági Szolgáltat munkatársának munkavégzését is segítse a technológia.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.