BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljesen átalakulhat a budapesti M2-es metró: Karácsony Gergely elmondta a részleteket

A főpolgármester európai forrásból valósítaná meg a beruházást. Az M2 Budapest második legforgalmasabb metróvonala, így a felújítása indokolt.

A Fővárosi Közgyűlés januári, következő ülése elé terjeszti azt a javaslatot Karácsony Gergely budapesti főpolgármester, amely szerint európai finanszírozás bevonásával megvalósulhat az M2 metró teljes szakaszának akadálymentesítése. A javaslat értelmében a felújításra szoruló mozgólépcsőket újakra, valamint ferdeliftekre cserélnék, ezzel nemcsak a mozgásukban korlátozottak, a kisgyermekes szülők, illetve az idősek utazását könnyítené meg Budapest, de jelentős energiamegtakarítás is elérhető – derül ki a Főpolgármesteri Hivatal pénteki közleményéből.

BKK, Metró, M2-es metró, M2, Budapest metró
Naponta 300 ezren használják a 2-es metrót / Fotó: BKK / Nyirő Simon

A főpolgármester szerint itt az ideje, hogy az M3 akadálymentesítése után az M2 metróvonal is teljes mértékben akadálymentes legyen. Budapest második legforgalmasabb metróvonalát ugyanis naponta 300 ezer ember használja, miközben a 11 megállóhelyből jelenleg csak 3 akadálymentes.

M2-es metró: a mozgólépcsők eddig kimaradtak

A metróvonal több mint húsz évvel ezelőtti felújításából a mozgólépcsők teljes körű cseréje költségcsökkentési okokból kimaradt, ezért öt állomáson mára már 50 évnél idősebb, szovjet gyártmányú, nagy energiafelhasználású mozgólépcsők üzemelnek. Három állomáson a 80-as évek végén ugyan új mozgólépcsőket építettek be, de ezek felújítása is időszerű.

A 21 milliárd forintos, az Európai Fejlesztési Bank által finanszírozott projekt keretében a BKV 8 állomáson 27 mozgólépcsőt cserélne és 8 ferdeliftet építene be. 

Ezzel a BKV jelentős megtakarítást érne el az energiaköltségeken, ami más energiahatékonysági lépésekkel együtt a forrás finanszírozását is megalapozza.

„Mivel a régi, korszerűtlen mozgólépcsők helyett új, energiatakarékos mozgólépcsők lennének, így a beruházás közel 30 százalékos energiamegtakarítást eredményezne, ami hozzájárul a jövőbeni működési költségek csökkentéséhez” – fogalmazott Karácsony Gergely főpolgármester.

A kormány engedélyére is szükség lesz

A BKV kidolgozta a projekt részleteit, ám a közlemény rámutat arra, hogy az európai forráshoz való hozzáféréshez a hatályos jogszabályok szerint a kormány engedélye szükséges. Karácsony Gergely kifejezte reményét, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári döntése után a kormány is rábólint a fejlesztésre.

A Fővárosi Közgyűlés az aláírt finanszírozási megállapodás ismeretében dönthet majd a megállapodás feltételeinek elfogadásáról, valamint a kormányzati jóváhagyást kezdeményező eljárás megindításáról.

A főpolgármester szerint az esélyegyenlőség megteremtése, a fogyatékossággal élő emberek közlekedési feltételeinek javítása nem egyszerűen fejlesztés, hanem civilizációs kérdés. Ugyanis véleménye szerint Budapesten mindenki teljes joggal várja el, hogy méltó módon, önállóan, akadályok nélkül tudja használni a város szolgáltatásait.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.