BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trendforduló: kilőtt az alkoholmentes italok népszerűsége

Elsősorban a fiatalok gondolkodnak másképp az alkoholfogyasztásról.

Beérni látszanak a felelős alkoholfogyasztás érdekében tett erőfeszítések: a Heineken és az Oxfordi Egyetem nemzetközi kutatásának friss eredményei szerint gyökeres változáson megy keresztül, ahogyan a fogyasztók – különösen a fiatalok – az alkoholmentes italokhoz viszonyulnak kocsmázáskor.

Prague,,Czech,Republic,-,January,12,,2017:,Vytopna,-,Restaurant, kocsmatúra
Egyre több korsóba kerül alkoholmentes ital / Fotó: Shutterstock

A csoportnormák és a tradíciók szerepét egyre inkább átveszi a személyes értékek felvállalása, ami a tudatos, kiegyensúlyozott döntések felé tereli a fiatalabb generációkat. Immár minden ötödik fogyasztó rendszeresen az alkoholmentes italok közül választ.

A világ öt országában – Japánban, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban és Brazíliában – közel 12 ezer felnőtt részvételével elvégzett felmérés szerint a válaszadók 38 százaléka fogyaszt alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes italokat társasági összejöveteleken. A preferenciák átalakulásának jele az is, hogy miközben a világ sörfogyasztása 2023-ban kismértékben zsugorodott, az alkoholmentes változatok forgalma évről évre jelentősen nő. 

Ő is iszik, én is iszom

A társadalmi közeg változása azért különösen fontos, mert az alkoholfogyasztás irányába ható kortárs nyomás – „azért iszom alkoholt, mert a társaságom ezt várja el” – ma is erősen jelen van a társas összejöveteleken. 

A kérdezettek fele nyilatkozott úgy, hogy előfordult: bár eredendően alkoholmentes italt választottak volna, a társaság felől érzékelt nyomás hatására inkább mégis alkoholos terméket fogyasztottak.

A társadalmi konformitás hatására utal az is, hogy a megkérdezett felnőttek 26 százaléka állította: kevesebb alkoholt fogyasztana (vagy egyáltalán nem is inna alkoholt), ha a barátai is így tennének. A kutatásban részt vevők negyede pedig úgy érzi: magyarázkodnia kell, hogy miért választ alkoholmentes alternatívát. 
Ez a hatás, vagyis az alkoholmentes italokat fogyasztók megbélyegzése ugyanakkor egyértelműen oldódni látszik – leginkább a fiatalabb generációk tagjainál – a friss kutatási tapasztalatok szerint. A vizsgált országok közül az alkoholmentes italok választásának elfogadottsága az Egyesült Királyságban a legmagasabb (63 százalék), és Japánban a legalacsonyabb (41 százalék). A legmagasabb elfogadottságot az összes vizsgált piacon a nők, illetve az Y generáció tagjai körében mérték. Az utóbbi csoportnál meglehetősen magas ez az arány: a barátokkal töltött hétvégi estéken az Y generáció 40 százaléka az alacsony alkoholtartalmú vagy alkoholmentes változatokat választja.  

A social a kulcs 

A változások egyik motorja a közösségi média.

A Z generációhoz tartozók közel fele (48 százalék) egyetért azzal, hogy szívesebben követnek olyanokat, akik kiállnak az egészséges életmód mellett akár az italfogyasztásban is.

Az eredmények általánosságban is azt jelzik, hogy az egészségtudatosság az egyik legfontosabb motivációvá lépett elő a fiataloknál, ami az alkoholmentes italok választására ösztönzi őket. Paradox módon ugyanez a korcsoport érzékeli a legerősebb társadalmi nyomást az alkoholfogyasztásra: több mint egyharmaduk tapasztalt már hasonlót társas helyzetekben, és 21 százalékuk azt is átélte, hogy megszólták, amikor alkoholmentes terméket választott, 29 százaléknyian pedig arról számoltak be, hogy kirekesztve érezték magukat a felelős választásuk miatt. Különösen igaz ez a generáció férfi tagjaira, akik még inkább aggódnak, hogy italválasztásuk alapján miként ítéli meg őket közvetlen környezetük. Ennek ellenére a Z generációsok tekinthetők a legnyitottabbnak: bő egyharmaduk kapott már pozitív reakciót a környezetétől, amiért alkoholmentes italt fogyasztott. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.