Sörpiac: valamivel jobban sikerült a tavalyi év, mint 2023
Hogyan alakul a cég 2024-es éve?
A sörpiac tagadhatatlan csúcsidőszaka a nyár, bár a karácsonyi ünnepi időszakhoz közeledve is tapasztalható egy fellendülés, és ez alól a 2024-es év sem volt kivétel. A közel 10 százalékos csökkenést hozó 2023. évet követően stabil, éves összehasonlításban kismértékben növekvő sörpiacon dolgoztunk. Ami a korábbi évekhez hasonlóan komoly kihívásokat hozott a Borsodi Sörgyár és a teljes sörpiac számára is. Büszke vagyok arra, hogy a folyamatos fejlesztéseinkkel, termékbevezetéseinkkel és aktív, a fogyasztókat előtérbe helyező kommunikáció segítségével mindent megtettünk a siker érdekében, és jó úton haladunk a kitűzött céljaink elérése felé.

Hogy áll a vállalat piaci részesedése az egyes kategóriákban és Horeca-, illetve a kiskereskedelmi szegmensekben?
Az utóbbi években az értékesítés a kereskedelmi láncok és a független kiskereskedelmi boltok irányába mozdult el, míg a Horeca-szektor részesedése visszaesett. Igaz, hogy a turizmus élénkülésével a vendéglátóhelyek forgalma is erősödött, de a járvány előtti szintet még nem sikerült elérni. A 2024-es évre is igaz, hogy folyamatosan emelkedett a minőségi, különleges sörök, valamint az alkoholmentes termékeink iránti kereslet is, bár mennyiség szempontjából forgalmunk legnagyobb hányadát továbbra is a Borsodi termékek adják.
Innovációink, termékbevezetéseink és márkaépítő aktivitásaink is elsősorban ezekre a szegmensekre helyezik a hangsúlyt, ennek köszönhetően az értékesítésünk a terveinknek megfelelően fejlődik.
Erősödő piaci jelenlét
Milyen kitörési pontok mutatkoznak a piacon a csökkenő sörfogyasztás tükrében?
A hazai sörfogyasztók a minőségi, különleges termékek mellett tették le a voksukat. Ennek megfelelően mi is folyamatosan bővítjük a prémiumkínálatunkat. Ezzel párhuzamosan a másik, egyre erősödő trend az alkoholmentes termékek iránti kereslet növekedése. 2024-ben is jelentős lépéseket tettünk annak érdekében is, hogy a Borsodi örömet szerezzen a hazai sörkedvelőknek. Büszkék vagyunk arra, hogy a Borsodi volt a nyári labdarúgó-Európa-bajnokság során a magyar válogatott hivatalos söre, hogy számos hazai stadionban találhatók meg a termékeink, és hogy három éven keresztül a Coors lehet a Magyar Amerikai Futball Szövetség Divízió I. névadó szponzora és a szövetség médiatámogatója. E mellett pedig a Miller Mix kampányunkkal az elektronikus zene kedvelőit is sikerült megszólítanunk.
A kézműves vagy kisüzemi sörmárkák előretörése milyen irányba tereli a nagy gyártókat?
A kisüzemi gyártókat a piac fontos szereplőjének tekintjük a sörkategória tekintetében. Számos, mára a piacot meghatározó újítás a kisüzemi gyártóktól származik, és a hozzájárulásuk folyamatos a hazai sörkultúra építéséhez és fejlesztéséhez. Ennek a kultúrának az építését támogatjuk mi is a portfóliónk bővítésével a receptúrák és termékek folyamatos fejlesztésével.

Új márkák a piacon
Milyen új termékeket vezetett be a Borsodi 2024-ben? Ezeknek milyen volt a fogadtatása?
Közép- és Kelet-Európában elsőként tavaly februárban vezettük be, hazánkban a világ egyik legismertebb sörét, a Coorst, ami a csomagolásán kékre változó hegyekkel jelzi, hogy éppen ideális hőmérsékletű a fogyasztáshoz. A visszajelzések és az első tapasztalatok alapján legnagyobb örömünkre a hazai fogyasztók pozitívan fogadták az újdonságot. A nyárhoz közeledve új taggal bővítettük az alkoholmentes Borsodi Friss 0,0% ízportfólióját is, így a hattagú termékcsalád már mangó-maracuja ízben is elérhető, ami nemcsak az alacsony kalóriatartalmú, hanem kizárólag természetes összetevők felhasználásával készült.
Továbbá a tavasztól országosan kapható a Miller Lime, amely a már jól ismert, klasszikus Miller Genuine Draft könnyed és selymes ízjegyeire épít. Az év végén pedig, folytatva a fejlesztések sorát, újabb sörkülönlegességekkel léptünk piacra. Bevezettük a Guinness 0.0-t, és a tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett a forralt Guinness-szel is megismerkedhetnek a sörbarátok a budapesti karácsonyi vásárokon.
Milyen tervekkel futnak neki a 2025-ös évnek?
Előretekintve arra számítunk, hogy 2025 is számos új kihívást hoz, de ahogy az utóbbi időszak eredményei igazolják, a Borsodi Sörgyár készen áll arra, hogy sikeresen megbirkózzon velük.
A piacról röviden
A 2024 év első felében nagyon bizakodók voltunk az évet illetően – mondta a Világgazdaságnak Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének főtitkára. Egyrészt a gyártói termelési adatok emelkedő fogyasztást jeleztek, másrészt több olyan újdonság került a piacra, amely a hagyományos sörfogyasztókon túlmutatott a megcélzott célcsoportjában. Ehhez az optimista várakozáshoz hozzáadódott, hogy 2024-ben nyáron több nagy sportesemény és kulturális rendezvény is volt. (Ezek jellemzően megdobják az adott évben a sörfogyasztást, bár hozzá kell tenni, hogy az új generáció sokkal egészségtudatosabb, így az alkoholfogyasztását is jóval alacsonyabban tartja, mint az idősebb generáció.)
Az év első felében kirajzolódó trend azonban szeptemberben megtört – tette hozzá Kántor Sándor –, és azóta minden hónapban a 2023-as eladások alatti forgalmat regisztráltak. A szeptemberi adatot még meg tudtuk magyarázni a váratlanul hidegre fordult időjárással, de az azóta bekövetkező forgalomcsökkenés általánosabb trendre utal, a vásárlási kedv hanyatlásával együtt – fogalmazott az igazgató. (Valóban, a szeptemberi, az októberi és a novemberi kiskereskedelmi adatoknál sem várnak az elemzők kiugróan jó számokat, egyedül a december lehet nagyon erős, vélhetően ehhez igazodott a sörfogyasztás is.)
A sörszövetség igazgatója szerint a fogyasztás szerkezete az év folyamán a várakozásoknak megfelelően alakult a prémiumtermékek fogyasztása és piaci beágyazottsága tekintetében. Ami említésre méltó ezenfelül, az az ízesítetlen alkoholmentes termékek forgalmának növekedése és az újonnan bevezetett termékek kedvező fogadtatása.
Ha az iparág forgalma a 2024-es év végi összesített adatok alapján nem lesz alacsonyabb a 2023-as évinél, az ezeknek a tényezőnek köszönhető.
A Magyarországra érkező import egyébként három részből áll. Egyrészt maguk a sörgyártók szorgalmazzák, hogy az anyavállalatukhoz tartozó, külföldön gyártott híres márkák itt is a piacra kerüljenek, ezek a nagy sörgyárak külföldön gyártott prémiumtermékei. Emellett a teljes magyar forgalmat körülbelül 13-15 százalékban kitevő, a diszkontláncok által forgalmazott gazdaságos saját márkás termékek is az importot erősítik. A harmadik szelet pedig a teljes forgalomhoz képest viszonylag alacsony mértékű, ez a független import, vagyis javarészt kézműves vagy kisebb rétegnek szóló sörspecialitásokról van szó. Az öt legnagyobb magyar sörgyártó forgalmában az import mennyisége 2023-ban majdnem állandó volt, tavaly azonban növekedésnek indult az új termékek bevezetésének köszönhetően, mivel ezek még Európában is újdonságnak számítanak, mindössze egy helyen készítik őket a kontinensen. (Elemzők szerint, ha ezek az új importmárkák megtapadnak az egyes piacokon, akkor vélhetően lokális szintre kerül a gyártásuk, így némileg itthon is mérséklődhet az import aránya.)
A 2023-as év 10 százalékos forgalomcsökkenése és a 2024-es maximum 1-2 százalékos növekedés után ebben az évben dinamikusabb piaci környezetre számítunk – mondta a szakember. A trendek közül jól látható a kereslet élénkülése az alkoholmentes termékek iránt, aminek növekvő forgalma jövőre akár elérheti a 10 százalékot is a teljes sörkínálatban. (Ez szorosan összefügg a fiatalabb generáció egészségtudatosságával. Meglepő, de például a borpiacon is hasonló trend bontakozik ki az alkoholmentesített termékekkel kapcsolatban.) Ugyanígy a prémium termékek további térnyerésére és számos új innováció megjelenésére számít Kántor Sándor.
Ez utóbbiakat a gyártók féltve őrzött titokként kezelik, de véleményem szerint májusra már mindet ismerni fogjuk. Ezenfelül folytatódik majd a magyar sörgyárak technológiai fejlesztése, a megújuló energia használatának növelése és a zöldátállás megvalósítása
– vetítette előre Kántor Sándor.


