Hogyan alakul a cég 2024-es éve?
A sörpiac tagadhatatlan csúcsidőszaka a nyár, bár a karácsonyi ünnepi időszakhoz közeledve is tapasztalható egy fellendülés, és ez alól a 2024-es év sem volt kivétel. A közel 10 százalékos csökkenést hozó 2023. évet követően stabil, éves összehasonlításban kismértékben növekvő sörpiacon dolgoztunk. Ami a korábbi évekhez hasonlóan komoly kihívásokat hozott a Borsodi Sörgyár és a teljes sörpiac számára is. Büszke vagyok arra, hogy a folyamatos fejlesztéseinkkel, termékbevezetéseinkkel és aktív, a fogyasztókat előtérbe helyező kommunikáció segítségével mindent megtettünk a siker érdekében, és jó úton haladunk a kitűzött céljaink elérése felé.
Hogy áll a vállalat piaci részesedése az egyes kategóriákban és Horeca-, illetve a kiskereskedelmi szegmensekben?
Az utóbbi években az értékesítés a kereskedelmi láncok és a független kiskereskedelmi boltok irányába mozdult el, míg a Horeca-szektor részesedése visszaesett. Igaz, hogy a turizmus élénkülésével a vendéglátóhelyek forgalma is erősödött, de a járvány előtti szintet még nem sikerült elérni. A 2024-es évre is igaz, hogy folyamatosan emelkedett a minőségi, különleges sörök, valamint az alkoholmentes termékeink iránti kereslet is, bár mennyiség szempontjából forgalmunk legnagyobb hányadát továbbra is a Borsodi termékek adják.
Innovációink, termékbevezetéseink és márkaépítő aktivitásaink is elsősorban ezekre a szegmensekre helyezik a hangsúlyt, ennek köszönhetően az értékesítésünk a terveinknek megfelelően fejlődik.
Milyen kitörési pontok mutatkoznak a piacon a csökkenő sörfogyasztás tükrében?
A hazai sörfogyasztók a minőségi, különleges termékek mellett tették le a voksukat. Ennek megfelelően mi is folyamatosan bővítjük a prémiumkínálatunkat. Ezzel párhuzamosan a másik, egyre erősödő trend az alkoholmentes termékek iránti kereslet növekedése. 2024-ben is jelentős lépéseket tettünk annak érdekében is, hogy a Borsodi örömet szerezzen a hazai sörkedvelőknek. Büszkék vagyunk arra, hogy a Borsodi volt a nyári labdarúgó-Európa-bajnokság során a magyar válogatott hivatalos söre, hogy számos hazai stadionban találhatók meg a termékeink, és hogy három éven keresztül a Coors lehet a Magyar Amerikai Futball Szövetség Divízió I. névadó szponzora és a szövetség médiatámogatója. E mellett pedig a Miller Mix kampányunkkal az elektronikus zene kedvelőit is sikerült megszólítanunk.
A kézműves vagy kisüzemi sörmárkák előretörése milyen irányba tereli a nagy gyártókat?
A kisüzemi gyártókat a piac fontos szereplőjének tekintjük a sörkategória tekintetében. Számos, mára a piacot meghatározó újítás a kisüzemi gyártóktól származik, és a hozzájárulásuk folyamatos a hazai sörkultúra építéséhez és fejlesztéséhez. Ennek a kultúrának az építését támogatjuk mi is a portfóliónk bővítésével a receptúrák és termékek folyamatos fejlesztésével.
Milyen új termékeket vezetett be a Borsodi 2024-ben? Ezeknek milyen volt a fogadtatása?
Közép- és Kelet-Európában elsőként tavaly februárban vezettük be, hazánkban a világ egyik legismertebb sörét, a Coorst, ami a csomagolásán kékre változó hegyekkel jelzi, hogy éppen ideális hőmérsékletű a fogyasztáshoz. A visszajelzések és az első tapasztalatok alapján legnagyobb örömünkre a hazai fogyasztók pozitívan fogadták az újdonságot. A nyárhoz közeledve új taggal bővítettük az alkoholmentes Borsodi Friss 0,0% ízportfólióját is, így a hattagú termékcsalád már mangó-maracuja ízben is elérhető, ami nemcsak az alacsony kalóriatartalmú, hanem kizárólag természetes összetevők felhasználásával készült.
Továbbá a tavasztól országosan kapható a Miller Lime, amely a már jól ismert, klasszikus Miller Genuine Draft könnyed és selymes ízjegyeire épít. Az év végén pedig, folytatva a fejlesztések sorát, újabb sörkülönlegességekkel léptünk piacra. Bevezettük a Guinness 0.0-t, és a tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett a forralt Guinness-szel is megismerkedhetnek a sörbarátok a budapesti karácsonyi vásárokon.
Milyen tervekkel futnak neki a 2025-ös évnek?
Előretekintve arra számítunk, hogy 2025 is számos új kihívást hoz, de ahogy az utóbbi időszak eredményei igazolják, a Borsodi Sörgyár készen áll arra, hogy sikeresen megbirkózzon velük.
A 2024 év első felében nagyon bizakodók voltunk az évet illetően – mondta a Világgazdaságnak Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének főtitkára. Egyrészt a gyártói termelési adatok emelkedő fogyasztást jeleztek, másrészt több olyan újdonság került a piacra, amely a hagyományos sörfogyasztókon túlmutatott a megcélzott célcsoportjában. Ehhez az optimista várakozáshoz hozzáadódott, hogy 2024-ben nyáron több nagy sportesemény és kulturális rendezvény is volt. (Ezek jellemzően megdobják az adott évben a sörfogyasztást, bár hozzá kell tenni, hogy az új generáció sokkal egészségtudatosabb, így az alkoholfogyasztását is jóval alacsonyabban tartja, mint az idősebb generáció.)
Az év első felében kirajzolódó trend azonban szeptemberben megtört – tette hozzá Kántor Sándor –, és azóta minden hónapban a 2023-as eladások alatti forgalmat regisztráltak. A szeptemberi adatot még meg tudtuk magyarázni a váratlanul hidegre fordult időjárással, de az azóta bekövetkező forgalomcsökkenés általánosabb trendre utal, a vásárlási kedv hanyatlásával együtt – fogalmazott az igazgató. (Valóban, a szeptemberi, az októberi és a novemberi kiskereskedelmi adatoknál sem várnak az elemzők kiugróan jó számokat, egyedül a december lehet nagyon erős, vélhetően ehhez igazodott a sörfogyasztás is.)
A sörszövetség igazgatója szerint a fogyasztás szerkezete az év folyamán a várakozásoknak megfelelően alakult a prémiumtermékek fogyasztása és piaci beágyazottsága tekintetében. Ami említésre méltó ezenfelül, az az ízesítetlen alkoholmentes termékek forgalmának növekedése és az újonnan bevezetett termékek kedvező fogadtatása.
Ha az iparág forgalma a 2024-es év végi összesített adatok alapján nem lesz alacsonyabb a 2023-as évinél, az ezeknek a tényezőnek köszönhető.
A Magyarországra érkező import egyébként három részből áll. Egyrészt maguk a sörgyártók szorgalmazzák, hogy az anyavállalatukhoz tartozó, külföldön gyártott híres márkák itt is a piacra kerüljenek, ezek a nagy sörgyárak külföldön gyártott prémiumtermékei. Emellett a teljes magyar forgalmat körülbelül 13-15 százalékban kitevő, a diszkontláncok által forgalmazott gazdaságos saját márkás termékek is az importot erősítik. A harmadik szelet pedig a teljes forgalomhoz képest viszonylag alacsony mértékű, ez a független import, vagyis javarészt kézműves vagy kisebb rétegnek szóló sörspecialitásokról van szó. Az öt legnagyobb magyar sörgyártó forgalmában az import mennyisége 2023-ban majdnem állandó volt, tavaly azonban növekedésnek indult az új termékek bevezetésének köszönhetően, mivel ezek még Európában is újdonságnak számítanak, mindössze egy helyen készítik őket a kontinensen. (Elemzők szerint, ha ezek az új importmárkák megtapadnak az egyes piacokon, akkor vélhetően lokális szintre kerül a gyártásuk, így némileg itthon is mérséklődhet az import aránya.)
A 2023-as év 10 százalékos forgalomcsökkenése és a 2024-es maximum 1-2 százalékos növekedés után ebben az évben dinamikusabb piaci környezetre számítunk – mondta a szakember. A trendek közül jól látható a kereslet élénkülése az alkoholmentes termékek iránt, aminek növekvő forgalma jövőre akár elérheti a 10 százalékot is a teljes sörkínálatban. (Ez szorosan összefügg a fiatalabb generáció egészségtudatosságával. Meglepő, de például a borpiacon is hasonló trend bontakozik ki az alkoholmentesített termékekkel kapcsolatban.) Ugyanígy a prémium termékek további térnyerésére és számos új innováció megjelenésére számít Kántor Sándor.
Ez utóbbiakat a gyártók féltve őrzött titokként kezelik, de véleményem szerint májusra már mindet ismerni fogjuk. Ezenfelül folytatódik majd a magyar sörgyárak technológiai fejlesztése, a megújuló energia használatának növelése és a zöldátállás megvalósítása
– vetítette előre Kántor Sándor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.