Országokon átívelő vizsgálat indul egy gyerekeknél népszerű internetes játék miatt
Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságok közös fellépést kezdeményeztek egy gyermekek körében népszerű internetes játék gyártójával szemben.

A Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) közös fellépést kezdeményezett a svédországi Star Stable Entertainment AB-vel szemben. A CPC felszólította a céget, hogy szolgáltasson információkat a videójátékában megjelenő kereskedelmi gyakorlatokról. A cég válaszát értékelve a CPC több gyakorlatot is azonosított, amelyek megsérthetik az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályokat és veszélyesek lehetnek a gyermekekre:
- a gyermekek közvetlen megszólítása és vásárlásra buzdítása a reklámokban,
- pszichés nyomásgyakorlás (például limitált ideig elérhető ajánlatok) alkalmazása,
- a gyermekekre szabott átlátható és könnyen érthető tájékoztatás hiánya a játékon belüli fizetőeszközöket illetően.
A svéd vállalkozás emellett elmulasztotta biztosítani, hogy a termékeit népszerűsítő influenszerek egyértelműen feltüntessék, hogy tartalmaik reklámnak minősülnek, avagy reklámot tartalmaznak. A cégnek egy hónapja van reagálni és megoldásokat javasolni a CPC által felvetett problémákra. A CPC ezenfelül egy iránymutatást is publikált, amelynek célja az átláthatóság és tisztességesség előmozdítása az internetes játékiparban, kiemelten a virtuális fizetőeszközök kérdésében. Az iránymutatás több alapelvet is meghatároz a virtuális fizetőeszközök vásárlásával és felhasználásával kapcsolatban. Ilyenek többek között:
- a világos és átlátható árképzési gyakorlatok, és a szerződéskötés előtti tájékoztatás,
- a játékokon belüli digitális tartalmak és szolgáltatások költségeit elrejtő gyakorlatok, valamint a fogyasztókat virtuális fizetőeszközök vásárlására kényszerítő gyakorlatok elkerülése,
- a fogyasztók elállási jogának biztosítása; a fogyasztók sérülékenységének tiszteletben tartása, különösen a gyermekek esetében. A CPC sajtóközleménye, illetve az iránymutatás elérhető az Európai Bizottság oldalán.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) saját gyakorlatában is kiemelt figyelmet fordít a sérülékeny fogyasztói csoportokat, közöttük a gyermekeket is, érintő kereskedelmi gyakorlatokra.
A GVH először a mobiljátékok használata során gyermekekre leselkedő kockázatokat ismertette a szülőkkel, 2025 elején pedig az asztali videójátékokban alkalmazott megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra hívta fel a figyelmet.
A Gazdasági Versenyhivatal emellett figyelemmel követi a véleményvezérek reklámgyakorlatait is. Influenszer marketing tájékoztató anyagával gyakorlati példákon keresztül mutatja be a helyes gyakorlatokat és hívja fel a tartalomgyártók figyelmét a lehetséges hibákra. A GVH e körben 2024 elején – szintén egy közös európai akció keretében – megvizsgálta a hazai véleményvezérek marketingtevékenységét.
A GVH jelenleg hat influenszerrel és számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben folytat versenyfelügyeleti eljárásokat tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt, az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében


