Új szabályozást jelentett be április 24-én az Európai Bizottság, amely a személygépkocsik és a kisteherautók műszaki vizsgáztatásának szigorítását célozza. A javaslat szerint 2026-tól minden tíz évnél idősebb járművet évente kötelező műszaki vizsgára vinni, szemben a jelenlegi kétéves ciklussal. Emellett megszűnne a 125 köbcentiméternél nagyobb motorkerékpárok műszakivizsga-mentessége is – írta meg a Haon.
A módosítások között szerepel, hogy a vizsgabizonyítványok egy közös, uniós szintű digitális adatbázisba kerülnének, és a járművek kilométeróra-állását is kötelezően rögzítenék szervizeléskor, hogy megakadályozzák az adatok manipulálását. A szigorítás célja egyrészt a közlekedésbiztonság javítása, másrészt a környezetszennyezés csökkentése. A témáról Tiba Jánost, a Fékcentrum Kft. ügyvezetőjét kérdezte a Haon.
Tiba János elmondta: az évenkénti műszaki vizsga ötlete nem újdonság, már két éve napirenden van az unióban. Szerinte a gyakori vizsgáztatás elsősorban anyagi terhet ró az autósokra, hasonlóan ahhoz, ahogyan a közelmúltban jócskán megemelték a műszaki vizsga díját is. Álláspontja szerint
a jelenlegi, kétéves ciklus tíz év feletti autóknál is elegendő lenne,
a szigorúbb ellenőrzést inkább 15–20 éves járműveknél tartaná indokoltnak, amikor a korhadás és a szerkezeti problémák gyakoribbá válnak. A szakember szerint a valódi változást a környezetvédelmi előírások szigorítása hozza: szerinte az új szabályozás nem annyira a műszaki állapotra, mint inkább a károsanyag-kibocsátásra fókuszál. Véleménye szerint sok régebbi autó nem fogja tudni teljesíteni az új határértékeket, ami számos jármű forgalomból való kivonásához vezethet.
Tiba felvetette azt a problémát is, hogy kérdéses, mi lesz a sorsuk azoknak az autóknak, amelyek nem felelnek meg az új követelményeknek.
A motorkerékpárok esetében kevésbé tartja indokoltnak az évenkénti műszaki vizsgát, mivel ezeknél a járműveknél ritkább a karosszéria- és szerkezeti elhasználódás. Tiba hangsúlyozta:
bár az unió célja a vizsgarendszer egységesítése és az adatmanipulációk visszaszorítása, Magyarországon már most is szigorúbb az ellenőrzési rendszer, mint sok nyugat-európai országban.
Itthon a hatóság központilag felügyeli a műszaki vizsgák menetét, és a magánvizsgáztatóknál is valós időben követik az eljárásokat, így az esetleges csalások gyorsan lebuknak. Az Európai Bizottság javaslata jelenleg az Európai Parlament és az Európai Tanács előtt van. Ha elfogadják, az új szabályok 2026-ban lépnek életbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.