Friss fényképek láttak napvilágot a hosszabb ideje megfigyelhető, Magyarországon tesztelt kínai vonatról. A Zemuról (vagy ha úgy tetszik, DDEMU) a Világgazdaság is cikkezett korábban, ezúttal pedig az szúrt szemet, hogy a Stadler KISS-hez hasonló emeletes vonatot milyen csúnyán megrongálták.
Pedig nem akármilyen vonatról van szó. A Westbahn – egy osztrák vasúti közlekedési vállalat, amely távolsági járatokat üzemeltet Bécs, Salzburg és München, illetve Innsbruck között a 2011. decemberi piacra lépése óta – még 2019-ben állapodott meg arról, hogy négy DDEMU-t vesz bérbe a CRRC-től, a kínai állami tulajdonú vonatgyártó óriáscégtől.
Az Iho arra hívta fel a figyelmet egy korábbi cikkében, hogy az emeletes vonatok legkésőbb 2023 végére kapták volna meg a forgalomba állásukhoz szükséges engedélyeket.
A Westbahn ügyvezetője, Thomas Posch egy tavaly márciusi videóinterjúban hozta szóba, hogy bár kifutottak a korábbi engedélyeztetési határidőkből, biztosak benne, hogy a DDEMU-k forgalomba fognak állni. Ugyanakkor azt jelezte, hogy erre 2024-ben nem fog sor kerülni.
Posch szavaiból az is kiderült, hogy a járművek engedélyeztetését Ausztria, Németország és Szlovákia mellett Magyarországon is célul tűzték ki. A MÁV majdnem pontosan két hónapja hozta nyilvánosságra, hogy a kínai CRRC ZEMU emeletes vonat úgynevezett összeférhetőségi próbákat tart a hazai hálózaton.
Ehhez van szükség ahhoz, hogy a típus megkapja az engedélyt a magyarországi közlekedéshez. A tesztelés feladatával a MÁV csoporthoz tartozó MÁV Rail-Tours Kft.-t bízta meg a kínai fél.
Igazi csúcsvonatról beszélünk:
Ami igazán nagy dolog, az viszont kevésbé szemet szúró. A CRRC közlése szerint ugyanis a DDEMU karosszériája könnyű alumíniumból és kompozit anyagokból (nagy szilárdságú szénszálas és üveg szénszálas) épült meg, ami lehetővé tette, hogy a tömegük az emeletes kialakítás ellenére is csak körülbelül 10 százalékkal haladja meg az egyszintes járművekét. Ráadásul a gyors fel- és leszállás érdekében egyszárnyú, közel másfél méteres ajtókkal szerelték fel a szerelvényeket.
Az utasélményt azonban nem csak ez növeli. A vonatot ugyanis olyan fedélzeti szolgáltatásokkal szerelték fel, mint különböző snack- és kávéautomaták. Ezenfelül természetesen vannak dedikált kerekesszékes helyek és a kerékpártároló zóna is. Ki kell még emelni az intelligens fedélzeti wifihálózatot, valamint a valós idejű utastájékoztató rendszert is.
Egy zárt, vasútrajongó Facebook-csoportban aztán hétfőn és kedden is olyan fényképek – ezeket szerzői jogok miatt nem lehet nyilvánosan közölni – jelentek meg, amelyek éppen a „próbázó” Zemut örökítették meg. Tegnap Szárligetnél, ma pedig Tatabányán útban Hegyeshalom felé. A két fotó egyben azonos:
mindkettőn világosan kivehető, hogy a kínai vonatot csúnyán megrongálták,
mindkét oldalát összegraffitizték. A motorvonat eleje esett áldozatul, a jobb és bal felületét is hosszan firkák csúfítják el, de az orr-rész sem úszta meg.
Érdekesség, hogy amikor 2024 júniusában először vették videóra a DDEMU-t Dunakeszin (valószínűleg egy másik volt), az szintén durván össze volt firkálva. Ezek a rongálások természetesen eltüntethetők, de nem egyszerű és olcsó mulatság.
Legalábbis a MÁV tavalyi közleménye erre hívta fel a figyelmet. Bűncselekményről van szó, amely akár szabadságvesztéssel is büntethető, és kártérítési kötelezettséget vonhat maga után. A firkák eltávolítása milliós tétel is lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.