„A Balaton körbevonatozhatósága az itt élők és az ide utazó turisták számára egyaránt kiemelten fontos” – mondta Móring József Attila országgyűlési képviselő, a Dél-Dunántúl fejlesztéséért felelős kormánybiztos a Világgazdaságnak.

A politikus korábban Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszterrel szerepelt egy videóban a balatoni körvasút ügyében. A miniszter akkor úgy fogalmazott: abban bízik, hogy a Balaton össze fogja kötni az embereket, mert szerinte
jelen pillanatban közlekedés szempontjából inkább elválaszt, mint összeköt.
Navracsics példaként elmondta, hogy Somogyvárról Révfülöpre, Badacsonytomajra vagy akár Tapolcára autó nélkül eljutni nem egyszerű dolog. „Nem tudom, hányszor kell busznál átszállni, kétszer-háromszor biztos, de vonatnál is kétszer legalább át kell szállni.”
Évek óta álom volt a Balaton körbevonatozása
Móring József Attila lapunknak hangsúlyozta, hogy a balatoni körvasút ötlete már korábban megfogalmazódott, és örömmel csatlakozott Navracsics Tiborhoz, hogy Somogy vármegyei képviselőként hangsúlyozza a projekt fontosságát.
A körvasútról azt mondta, hogy a tó körüli borászatok és vendéglátó helyek közvetlenül elérhetők lesznek átszállás, közlekedési eszközök váltása nélkül. „A Balaton mint az ország első számú turisztikai desztinációja ezáltal még vonzóbbá válik” – tette hozzá.
Már 2015-ben megjelent egy kormányhatározat arról, hogy
több mint 300 milliárd forintnyi forrásból átfogó fejlesztést hajtanak végre a balatoni régióban.
Vitályos Eszter kormányszóvivő, aki korábban a miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára volt, akkor azt mondta, hogy a régió olyan régi álmai is megvalósulhatnak, mint például a balatoni körvasút.
Az elmúlt tíz évben több, a Balaton körüli vasútfejlesztést is érintő kormányhatározat született, azonban Magyarország számos fejlesztési projekthez nem férhetett hozzá az EU-s források egy részének visszatartása miatt. Így a balatoni körvasút finanszírozása is bizonytalanná vált.
Óriási pénzt költenek el a magyar vasútra
A magyar vasúttal kapcsolatos legnagyobb bejelentést Lázár János építési és közlekedési miniszter tette még tavaly nyáron. Közölte, hogy a kormány összesen egymilliárd eurós hitelkérelemmel fordult az Európai Beruházási Bankhoz . A hitel újabb egymilliárd euróval egészül ki az állam részéről, és így mintegy 880 milliárd forintot meghaladó értékben valósulhat meg a vasútpálya-építési program.
A meghirdetett programból azonban nem derült ki, hogy konkrétan hol lesznek fejlesztések. A MÁV és a minisztérium eddig csupán annyit közölt, hogy
- 660 kilométernyi pályát újítanak fel,
- ezáltal 119 kilométer lassújel szűnik meg.
A Világgazdaság írta meg, hogy ebből a forrásból a Balaton menti vasútállomások felújítása is megvalósulhat 2027 harmadik negyedévéig.
- Az észak-balatoni vasútállomások közül a Polgárdi, Füle, Balatonfőkajár felső, Csajág, Balatonakarattya, Csittényhegy, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Káptalanfüred, Alsóörs, Csopak, Balatonarács, Balatonfüred, Aszófő állomás,
- a déli parton pedig a Balatonaliga, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Zamárdi, Szántód, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Bélatelep vasútállomás újul meg.
Nem csak pár kilométernyi új vasúti pályával valósulna meg a balatoni körvasút
A balatoni körvasút körüli bizonytalanságot Navracsics Tibor oldotta fel, amikor hosszú évek után érdemi bejelentést tett a beruházásról. A miniszter idén tavasszal közölte, hogy megkezdődhet a körvasút, valamint a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosításának tervezése. A bejelentés szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium 7,5 milliárd forintot fordít a projektre.
A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumtól a Világgazdaság úgy értesült, hogy
a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal villamosításával összesen 77 kilométeren szűnik meg a sebességkorlátozás, valamint 9 kilométeres villamosított vonalszakaszt építenek Lepsény és Balatonakarattya között.
A közlés szerint a fejlesztések közös elemei a hiányzó vagy korszerűtlen utasforgalmi létesítmények kiépítésének és fejlesztésének, akadálymentesítésének és a környezetvédelmi beavatkozásoknak az előkészítése. A projektek keretében előkészítik továbbá a közlekedés biztonságát érintő infrastruktúra-elemeket is.
A minisztérium hozzátette, hogy idén novemberére várható a tervezési szerződések megkötése, a megvalósíthatósági tanulmányok 2026 tavaszára készülnek el. Ezt követően indulnak az engedélyezési és kiviteli tervek, a szükséges engedélyek beszerzése, valamint a kivitelezéshez szükséges tenderdokumentáció összeállítása.
„A déli parton a vonal teljes felújítása nemrég megtörtént, jelenleg több állomásépület korszerűsítése zajlik” – mondta Móring József Attila. A kormánybiztos hangsúlyozta, hogy építeni kell 5-10 kilométeres vágányszakaszt a tó keleti medencéjében, és fizikailag megoldottá válna a körbevonatozás lehetősége.
„Ha ez megvalósul, nagyban hozzájárul az egész éves Balaton program sikeressé tételéhez” – fűzte hozzá.





