BUX 50,807.32
-0.19%
BUMIX 4,292.72
-0.53%
CETOP20 2,297.16
0.00%
OTP 17,395
+0.09%
KPACK 8,500
-27.97%
0.00%
-3.27%
-0.26%
0.00%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,315
-3.66%
+1.11%
+0.24%
+0.86%
-1.93%
-1.08%
-2.83%
-1.18%
-1.35%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,424
+0.58%
-0.78%
ALTEO 1,730
+0.87%
0.00%
+2.49%
EHEP 1,765
0.00%
0.00%
-1.09%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.67%
-0.23%
-0.77%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
+1.64%
+0.44%
0.00%
-0.96%
-1.80%
NUTEX 16.44
+2.37%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

A Záhony-Port nyerte meg a vasmű áruját

A MÁV Zrt. leányvállalata, a Záhony-Port Zrt. vette át az ISD Dunaferr árujának záhonyi kezelését, mert a munkát az eredetileg megbízott Kelet-Trans 2000 Kft. a MÁV által soron kívül elrendelt vágányzár miatt nem tudja elvégezni.

Csütörtök reggelig nagyjából tizennégy vonatnyi áru hagyhatja el a Kelet-Trans Kft. három záhonyi átrakó-pályaudvarát abból a negyvenből, amely azért ragadt ott, mert a MÁV Zrt. október 16-án sürgős javításokra hivatkozva azonnali, és szinte kizárólag a kft.-t érintő vágányzárat rendelt el. A javító és karbantartó dolgozókat már kirendelték az érintett telephelyekre, de ott csak szerdánként és a hétvégeken jelennek meg, mert a Kelet-Trans az ezen kívül eső napokra kapott engedélyt a MÁV-tól szállítmányok részbeni fogadására és útra engedésére. Az engedély az ISD Dunaferr Záhonyba érkező árujára, valamint a Kelet-Trans 2000 Kft. külkereskedelmében lebonyolított vagonokra nem vonatkozik – minderről Soltész László, a kft. ügyvezetője tájékoztatta a Világgazdaságot.

A dunaújvárosi vasmű áruját a Kelet-Transnak a közeli Záhony-Porthoz kellett átrakásra átirányítania, de az igazgató úgy tudja, hogy a már odaküldött 600 vagonból majdnem 470 még áll, vélhetőleg az átrakási kapacitás hiánya miatt.

A Dunaferr ezért alternatív megoldást keresett, például a vasércet és a szenet Oroszországból tengeren, dunai vízi szállítással vagy a konkurens szlovákiai átrakón keresztül hozatja Dunaújvárosba. A jelenleg Ukrajnából, Oroszországból érkező árut már eleve a MÁV-hoz tartozó Záhony-Port átrakóbázisára kell küldenie a Kelet-Transé helyett.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A vágányzárról szóló értesítést a Kelet-Trans azt követően kapta meg, hogy két héttel korábban a MÁV – az általa küldött, szeptemberre vonatkozó pályafelügyeleti és karbantartási jelentés szerint – mindent rendben talált a havonkénti pályaellenőrzés során, vagyis javítanivaló nem volt.

Ezért a Kelet-Trans a vágányzár hirtelen, napon belüli elrendelése miatt levélben találkozót kezdeményezett Homolya Róberttel, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával – ennek egyelőre nincs időpontja –, továbbá tájékoztatást kért tőle a tervezett munkákról, felkínálta a közös hibafeltárást pályabejárással, és anyagi segítséget is kínált a munkák mielőbbi befejezése érdekében.

Ez utóbbi azért is fontos, mert miközben a záhonyi szolgáltató cég szerint néhány napnyi teendőről lehet szó, a MÁV csak a jövő év elejére ígérte a javítások, felújítások lezárását. Homolya Róbert válaszlevelében megköszönte, de visszautasította a kft. szakmai és anyagi segítségét, mondván, mindez a MÁV rendelkezésére áll.

A Kelet-Trans levélben kért segítséget az Innovációs és Technoló­giai Minisztérium és a Külgazdasági és Külügyminisztérium vezetőjétől is az eset tisztázására. Egyelőre a válaszokat várja.

Kapcsolódó cikkek