Logisztika

BKV kontra Swietelsky: most vagy soha

Kulcsmomentumához érkezett a 3-as metró felújítása körül kirobbant vita. Ha ma nem születik szándéknyilatkozat a folytatásról a felek között, új közbeszerzést kell kiírni.

Berekeszti a tárgyalásokat a BKV a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel, ha a mai napon nem születik meg a szándéknyilatkozat a felek közötti szerződés meghosszabbításáról – értesült a Világgazdaság.

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az egyebek mellett a 3-as metró vágányépítési és alagúti munkáira kötött megállapodás július 24. óta tartó felfüggesztése megszűnik, és a feladatra új közbeszerzési eljárást írnak ki.

A felfüggesztés hatálya eredetileg október 30. volt, azonban mivel addig semmiféle előrelépés nem történt az idén február óta tartó vitában, ezt december 18-ig meghosszabbították azzal a feltétellel, hogy november 9-ig meg kell születnie a szándéknyilatkozatnak a folytatásról. Ha ez elmarad, akkor a 2017 szeptemberében kelt, 50 milliárd forintos árat tartalmazó megbízás kútba esik. Erről a BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor azt mondta a Telex.hu-nak, hogy

a Swietelsky dönthet úgy, hogy a munka folytatása mellett beperli a BKV-t, de úgy is, hogy levonul a területről.

A témában kerestük a fővárosi céget, de nem reagált.

A BKV és a Swietelsky között elmérgesedő ügy háttere, hogy az utóbbi az M3-as vonal északi és déli szakaszának alagúti rekonstrukcióját követően csak akkor végezné el az utasforgalom elől frissen lezárt középső rész felújítását, ha az előbbi teljesítené 18 milliárd forintról szóló többletigényét. Ebből a BKV mindössze 8 milliárd körüli összeget ismer el, a fennmaradó követelésről pedig azt állítja, hogy azt nem tudta hitelt érdemlően alátámasztani a vállalkozó. A Swietelsky szerint viszont egyedül a BKV mint megrendelő felelőssége a kialakult helyzet.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A tömegközlekedési társaság számos alkalommal próbált dűlőre jutni az osztrák hátterű kivitelezővel, mindannyiszor sikertelenül. Tudomásunk szerint a szerződésmódosítás érdekében a Fővárosi Önkormányzatnál egyeztettek az anyavállalattal, a Swietelsky AG-vel is, de ez sem vezetett eredményre.

Pedig az idő egyre sürget. Információink szerint a szerződést három évvel kell meghosszabbítani ahhoz, hogy a középső szakasz alagúti munkáit az állomásokat felújító vállalkozóval (Swietelsky Építő Kft.) összehangoltan el lehessen végezni.

A 3-as metró felújításának végső dátuma 2023. március, ami a világjárvány miatti engedménynek betudhatóan várhatóan június végére módosul. Ha addig nem sikerül lezárni a projektet, az veszélyezteti a beruházásra felhasznált uniós pénzeket.

Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd közvetlen EU-s támogatás, 44,7 milliárdot pedig a magyar költségvetés finanszíroz. A pénz elköltésével 2023 végéig kell elszámolni. Ha a Nagyvárad tér és a Lehel tér közötti részre megismétlik a tendereztetést, a projekt az árindexek változása következtében biztosan drágulna, az pedig nem világos, hogy ezt ki és miből finanszírozná.

Az új közbeszerzés lefolytatása ráadásul időigényes, sikeres eljárás esetén a konkrét kivitelezés 2021 júniusában vehetné kezdetét. Az itteni alagút- és vágányépítés elkészüléséhez az eredeti elképzelések szerint legalább 17 hónapra van szükség.

A tisztázatlan viszonyok ellenére szombattól buszos metrópótlás indult a középső szakaszon, amely a BKK tájékoztatása szerint másfél évig lesz érvényben. A fentiek tükrében azonban könnyen lehet, hogy az utazóközönségnek ennél hosszabb ideig kell nélkülöznie a 3-as metrót a belvárosban.

3-as metró BKV Swietelsky Vasúttechnikai Kft.
Kapcsolódó cikkek