Logisztika

A robotika nyújthat megoldást a karbonsemleges hajózás kialakítására

A globális károsanyag-kibocsátás közel 3 százalékáért felelős tengeri járművek a világ legnagyobb szennyezői közé tartoznak. A szektor vállalatai törekszenek a karbonsemleges működésre, az átállás azonban nehézségekkel jár majd. Megoldást kell találni a hajótestre tapadó biológiai szennyeződésekre is, amelyek megnövelik az üzemanyagigényt. A hajózás hatékonysága a robotika segítségével javítható.

A hajózás a világ egyik legszennyezőbb iparága: a ten­geri közlekedés az üvegházhatású gázok globális kibocsátásának közel 3 százalékáért felelős a Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO) szerint. A szektor számára az új innovációk fontos változásokat hozhatnak.

A fenntarthatóság jegyében a hajózási szektor 2018-ban megfogalmazta irányelveit a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére:

2030-ig legalább 40 százalékkal mérsékli az iparág a káros anyagok kibocsátását a 2008-as szinthez képest.

Bár a szektor vállalatai már elkezdtek a terv megvalósításán dolgozni, az átállás nehézségekkel jár majd. A legfőbb ok a szektor hatalmas energiaigénye és ennek költségvetülete.

A hajózás során felhasznált üzemanyag körülbelül 9 százaléka a hajótestre tapadó biológiai szennyeződések miatt ég el: a biológiai szennyeződések nagy problémát okoznak a hajózási iparnak, hiszen az út során a hajótestre tapadó kagylók, algák és más tengeri organizmusok növelik a vízi járművek ellenállását.

Fotó: Shutterstock

Emiatt több energiára van szükség, ami növeli az üzemanyagköltségeket és megsokszorozza a szén-dioxid-kibocsátást.

Ráadásul a tengeri élővilág megzavarásával veszélybe kerül a biológiai sokféleség, a tengeri és tengerparti ökoszisztéma, ami visszafordíthatatlan károkhoz vezethet.

A biológiai szennyeződést a szektor szereplői a hajótest speciális bevonatával és búvárcsapatok által végzett mindennapos tisztítással próbálják leküzdeni. Egy norvég vállalat, a Jotun egy innovatív technológiával korszerűsít:

a cég kifejlesztett egy 200 kilogrammos mágneses csúszó robotot, amely eltávolítja a bioló­giai szennyeződéseket a hajótestről, még mielőtt azok gondot okoznának.

A több mint négy év alatt kifejlesztett, távvezérléssel működő robot, HullSkater négy darab nagy felbontású kamerát használ a felületek felmérésére, mielőtt egy ecsettel eltávolítja a szennyeződéseket. A hajó méretétől függően a tisztítás körülbelül négy órát vesz igénybe, és évente maximum 16 alkalommal kell megismételni. A robot a hajó fedélzetén kap helyet, és a hajó leállásakor kezdheti meg a munkát – mondta Geir Axel Oftedahl, a Jotun üzletfejlesztési igazgatója a CNN-nek.

A hajózás a károsanyag- kibocsátás közel

3

százalékáért felelős

Az IMO becslései szerint a bio­lógiai szennyeződések felszámolása évente globálisan körülbelül 80-90 millió metrikus tonna szén-dioxid-kibocsátástól óvja meg a környezetet – ez egyenértékű Görögország vagy Nigéria éves károsanyag-kibocsátásával. A Jotun szerint minden technológiába fektetett dollár után több mint három dollár üzemanyagköltséget takaríthatnak meg a hajózási vállalatok.

Miután a Jotun egy márciusi virtuális konferencián bemutatta a HullSkatert, a Mediterranean Shipping Company megrendelte a robotot, amelyet az év végén telepítenek a társaság egyik legnagyobb hajójára Kínában. A HullSkater ötven hajó számára gyárt további robotokat – tette hozzá Oftedahl.

karbon vízi közlekedés Nemzetközi Hajózási Szervezet hajó semleges
Kapcsolódó cikkek