BUX 43,091.17
+0.26%
BUMIX 3,816.63
+0.10%
CETOP20 1,817.1
0.00%
OTP 9,100
+1.22%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.14%
+3.23%
ZWACK 17,200
-1.15%
0.00%
ANY 1,545
-0.64%
RABA 1,170
+2.63%
-0.98%
+1.25%
0.00%
0.00%
+1.33%
+5.26%
-0.26%
0.00%
+0.25%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,840
-0.77%
DELTA 38.05
-0.39%
ALTEO 2,990
-0.33%
0.00%
-0.11%
0.00%
0.00%
+0.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.57%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+1.01%
0.00%
+2.07%
-12.75%
-0.37%
-1.33%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
-6.29%
-1.40%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
-5.35%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Kína lett az egek ura

Több mint egy éve leálltak a nemzetközi utazások, a pandémia a feje tetejére állította az utazási szektort. Ennek következtében a világ legforgalmasabb repülőtereinek 2020-as rangsora is módosult: egyes kínai légikikötők feljebb kapaszkodtak a listán.

A pandémia éreztette drámai hatását a nemzetközi és a belföldi légi utazásban is: a globális forgalom tavaly teljesen leállt, ezért a repülőterek továbbra is az életben maradásért küzdenek – mondta Luis Felipe de Oliveira, a Repülőterek Nemzetközi Tanácsának (ACI) vezérigazgatója.

A világ tíz legforgalmasabb repülőtere a korábbi utasforgalom mintegy 45,7 százalékát veszítette el, globálisan az összes légikikötőből az utasok 65 százaléka maradt el.

Az eredmények azt mutatják, hogy a pandémia hatása a légi utasforgalomra továbbra is egyenetlen, mivel a különböző régiók eltérő kihívásokkal néznek szembe.

A kínai Kuangcsou-Pajjüni nemzetközi repülőtér regisztrálta tavaly a legmagasabb utasforgalmat az ACI adatai szerint. A repülőtéri forgalmat összesítő listán

a világ tíz legforgalmasabb légikikötőjéből hét Kínában található.

A világ legnépesebb országa viszonylag gyorsan ellenőrzése alá vonta a pandémiát, és a belföldi turisztikai iparág hamar új lendületet kapott, erre kiváló példa a shanghaji nemzetközi repülőtér, amely a 2019-es 46. helyről tavaly a kilencedik helyre lépett előre.

Fotó: Deng Hua / Xinhua via AFP

Ezzel szemben egyetlen európai repülőtér sem található a tíz legforgalmasabb repülőtér listáján, miközben a londoni Heathrow és a párizsi Charles de Gaulle repülőtér a 2019-es rangsorban még szerepelt.

Ráadásul Dubaj és Tokió is lemaradt a toplistáról 2020-ban. A világ egykori legforgalmasabb repülőtere, az egyesült államokbeli Atlantában lévő Hartsfield-Jackson nemzetközi repülőtér több mint két évtized után a rangsor második helyére csúszott.

A nehéz helyzet visszavezethető arra, hogy a légikikötők bevétele erősen függ a forgalom szintjétől, költségeik azonban a forgalom csökkenésével is nagyrészt változatlanok maradnak.

Bár a repülőterek az elmúlt időszakban visszafogták a működési költségeiket, egyes terminálokat bezártak, és a személyzet egy részét is elbocsátották, a bevételek és a kiadások közötti egyensúlyhiány ennek ellenére fennmaradt.

Az ACI nem számol azzal, hogy a globális utasforgalom 2024 előtt elérhetné a válság előtti szintet, mivel a tartós fellendülés csak az oltási folyamat felgyorsításával, a digitális egészségügyi igazolványok folyamatos fejlesztésével és a kormányok összehangolt és összetartó támogatásával valósulhat meg – tette hozzá Luis Felipe de Oliveira.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek