Logisztika

Berobbantotta a lakóautópiacot a járvány

Miközben a járműipar megszenvedi a koronavírust, a lakóautók, illetve lakókocsik szegmense soha nem látott forgalmat produkál. Van olyan piaci szereplő, amelyik az idei első negyedévben már a tavalyi teljes eladásának több mint a felét abszolválta.

Jelenleg legalább tizenkéthónapos szállítási határidőkkel kell számolni az új lakóautó-rendeléseknél, és a lakókocsik is csak valamivel érkeznek meg gyorsabban a tulajdonosokhoz – erről hazai, meghatározó piaci szereplők beszéltek a Világgazdaságnak. A járműszegmenset évek óta telített kapacitások jellemzik, korántsem számított ritkaságnak a 4-6 hónapos teljesítés, de a pandémia jócskán feljebb tornázta a várakozási időt.

A koronavírusjárvány elleni védekezés részeként leállított turizmus eredményezte helyzetben ugyanis

az utazni vágyó tömegek egy részénél felértékelődött a lakóautók és a lakókocsik kínálta lehetőség.

Ezek az üdülésre szánt források ebben a kategóriában csapódtak le, a kereslet berobbant, és jelentős számú új ügyfélkör jelent meg a kereskedőknél.

Nincs az a termék, amit ne tudnánk eladni

– fogalmazott egyik forrásunk.

Miközben a vásárlási szándék az egekbe szökött, a gyártók a beszállítói oldalon keletkező anyaghiánytól szenvednek, ami miatt nem tudják kihasználni a rendelkezésre álló termelési kapacitásaikat. A hosszúra nyúlt várólista lökést adott a használt kategóriának, a néhányéves lakóautókért kiélezett verseny alakult ki, mert ezek azonnal elérhetőek.

Az új járműveknél az ebben a hónapban esedékes modellváltások ráadásul tovább rontják a kilátásokat, az ezekre vonatkozó szállítási időket csak nyártól lehet kalkulálni.

Aki most akar új lakóautót, vagy lakókocsit, az bajban van, alig akad egy-egy darab, amit fel lehet kínálni

– emelte ki az egyik legismertebb európai gyártó magyarországi érdekeltsége lapunknak.

Fotó: Shutterstock

Az új lakókocsik és lakóautók hazai piacának értéke és volumene nehezen becsülhető, mivel külön nyilvántartást nem vezetnek róluk. Előbbiek az újonnan forgalomba helyezett közúti vontatmányokkal, utóbbiak a személygépjárművekkel, illetve kisbuszokkal tartoznak azonos besorolásba.

Becslések szerint évente ezer fölötti értékesítés történik, az összérték pedig – forintban – milliárdos nagyságrendű lehet.

A forgalom zömét a lakókocsik adják, de a lakóautó is egyre népszerűbb. Fontos, hogy az itthon előállított járműveknek csak töredékét adják el határon belül, a többi exportra megy.

Szabó Gabriella, Magyarország legnagyobb lakóautó-értékesítő, valamint -kölcsönző cége, a Suwenor Kft. értékesítési vezetője érdeklődésünkre elmondta, hogy a július-augusztusi két hónapban „a világ összes járműve is kevés lenne” az igények kielégítésére, de az ezen kívüli időszakban is csak bajosan lehet szabad autóhoz, vagy kocsihoz hozzájutni. A vírus első hulláma lenullázta a bérléseket (ennek napidíja nettó 20-40 ezer forint), az értékesítés viszont fokozatosan épült fel, és 2020 végére rekordot döntött.

Azt hittem, ezt nem lehet túlszárnyalni, de az idén márciusig a teljes tavalyi forgalom több mint a felét már lebonyolítottuk. A filmforgatásokra kiadott járművön kívül mindent eladtunk.

Az új, vagy 1-2 éves lakóautók 20 millió forintnál indulnak, az új lakókocsikat 6-10 millió forint között árazzák. A Suwenornál is tapasztalnak kapacitáshiányt, ugyanakkor azt is, hogy az érintett gyártók folyamatosan bővítenek, hogy meg tudjanak felelni az igényeknek.

Amíg nem tér vissza a biztonságérzet a légiközlekedésben, be kell rendelkeznünk arra, hogy marad a felfokozott érdeklődés. A növekedés üteme lassulhat, de a mostani bázis hosszútávon is megmaradhat. Az biztos, hogy ha nem tör ki a világjárvány, nem következik be ilyen mértékű bővülés. Soha ekkora keresletet nem éltünk meg ezen a piacon

– fogalmazott Szabó Gabriella.

járvány kereslet koronavírus Suwenor Kft. lakókocsi lakóautó
Kapcsolódó cikkek