Felső határként négymilliárd euró bevétele származhat a svájci Stadler kötöttpályás járműveket gyártó vállalatnak abból a napokban aláírt megbízásból, amelyet egy hat németországi és ausztriai közlekedési vállalat által létrehozott konzorciumtól kapott. A karlsruhei közlekedési hatóság által vezetett társulás első körben 246 Citylink vasútvillamost rendelt mintegy 1,7 milliárd euróért, további 258-at pedig opcionálisan. A keretmegállapodás akár 32 évre szóló karbantartási szerződést is tartalmaz. Az első négy járművet 2024-ben szállítják a németországi Saarbahn vasúthálózatra.

Fotó: CitiLink

Minden Citylink három részből áll, minden járműben légkondicionált az utas- és a vezetőtér, rugalmasan kialakítható, tágas, többfunkciós terek vannak benne, két hellyel kerekesszékeknek. Bár a végső kialakítását, felszereltségét a megrendelő egyedi idénye dönti el, a mostani közbeszerzésben a konzorcium tagjai meghatároztak a Stadler számára egy mindannyiuknak megfelelő közös specifikációt, szabványt. Egyedi felszerelés lesz viszont – az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft megbízásából – például a vécé és a kerékpártartó vagy – a felső-ausztriai vasúttársaság kérésére – a csomagtartó. „Az általunk megvalósított beszerzési koncepció egyedülálló a világon” – idézi a közlemény Christian Höglmeiert, a Verkehrsbetriebe Karlsruhe műszaki igazgatóját.

„Büszkék vagyunk arra, hogy bevált járműkoncepciónkkal megnyertük ezt a nemzetközi pályázatot. A vasútvillamos építése tapasztalatot igényel, és ehhez a speciális pályázathoz az egyedi megoldások és a színvonal ötvözésére is szükség van. A Stadler mindkét területen mindig is otthon volt, és úttörő az iparágban. Bízunk benne, hogy hat ügyfelünknek olyan mobilitási megoldást kínálhatunk a Citylinkkel, amely átszállás nélkül köti össze a várost és a környező területeket, így továbbfejleszthető az utazás fenntartható és kényelmes módja” – idézi a közlemény Peter Spuhlert, a társaság elnökét.

A Citylinket a Stadler olyan okosvillamosnak nevezi, amelynek adott konfigurációja helyközi vonatként is használható. Ismert, hogy Magyarországon is éppen egy ilyen konfiguráció szerelvényei futják utasforgalmi tesztútjaikat Hódmezővásárhely és Szeged között a MÁV-Start Zrt. üzemeltetésében. A járművet a két város között dízelmotor hajtja, ez állítja elő az áramot a villamos vontatómotorokhoz, mert a pálya nincs villamosítva. A jármű nagy utaskapacitású, légkondicionált és fűtött, kétféle belépési magassága pedig igazodik a nagyvasúti és a városi vasúti peronok kétféle méretéhez.

A hazai síneken újdonságnak számító járműtípus a Stadler valenciai gyárában készül. Eddig már több mint 650 Citylink kelt el, összesen hat országban. A vasútvillamost a Stadler vezérigazgató-helyettese, Ansgar Brockmeyer nemrég már önmagában innovációnak nevezte a VG-nek adott interjújában, hiszen a jármű ötvözi a nagy- és a városi vasút előnyeit: az óránként 60-70 kilométeres sebességgel haladó hagyományos vonatoknál gyorsabban, óránként száz kilométerrel is haladhat a települések között, és villamosként is közlekedhet a városi síneken. Mindez innovációs szempontból szerinte nagyon könnyű feladat, a problémát inkább az jelenti, hogy a nagyvasútra és a villamosra más-más műszaki szabványok vonatkoznak.