Minden uniós tagországnak egységesen normál nyomtávú vasútisín-hálózattal kell rendelkeznie az Európai Bizottság azon múlt heti döntése értelmében, amely a fő szállítási folyosókra, az úgynevezett TEN-T hálózatra vonatkozott. A cél az esetleges orosz támadás elleni védekezés.

Finland Faces Consequences Of International Sanctions Against Russia And Bid To Join NATO
Fotó: Sean Gallup / AFP

„Ez a teljes finn vasúti infrastruktúra újjáépítését jelentené” – panaszolja a Kauppalehti című finn üzleti lap. Mint írja, a bizottság szerint Ukrajna megsegítésében nagy probléma, hogy az ország sínjeinek nyomtávja eltér az uniós országok többségéétől, ami erősen gátolja a vasutak átjárhatóságát, hiszen az Ukrajnából vasúton kivitt termékeket az EU határain kell átrakni. (E gond jelenleg a finn–svéd határon jelentkezik, Tornióban és Haparandában.) A bizottság úgy véli, hogy a finn sínhálózat összeegyeztethetetlensége az ukrán vasutak és Közép-Európa többi részével rávilágít az uniós vasúthálózat sebezhetőségére. 

A lap emlékeztet, hogy a vasúti hálózatok szélességének szabványosítása már a tavaly decemberi TEN-T rendeletjavaslatban is szerepelt, amely Finnországgal akkor még kivételt tett, a mostani bejelentés azonban már nem. „A jelenlegi vasúthálózat újjáépítése abszurd, és költség-haszon szempontokkal nem indokolható” – írja a Kauppalehti, nehezményezve, hogy az uniós megközelítés a vasútra védelmi politikai megközelítésben tekint, miközben Finnországra sok éven át tartó és sok milliárd eurós feladatot róna. Finnország ezért szeretné elérni, hogy rá továbbra se vonatkozzon a nyomtáv egységesítésére vonatkozó követelmény.