A vasúti havibérletek vásárlói jellemzően adott megyén belül használják a bérletüket, és csak kisebb számban lépik át a vármegyehatárt a MÁV-Start Zrt.-től kapott utasforgalmi statisztikát alapján. Tavaly a társaság 487 ezer dolgozói bérletet adott el, ebből 363 ezret vásároltak megyén belüli, és 77 ezret egy szomszédos megyébe történő átlépéshez. Hasonló volt az arány a tanulóbérletek esetében: 476 ezer bérletesből 363 ezer diák utazott az adott megyén belül, és csak 88 ezer azon kívül is.
Sokaknak jobban megéri majd bérletet venni, mint jegyet
Összesen 962 ezer bérlet kelt el a múlt évben, ez a szám pedig várhatóan nőni fog a vármegyebérlet bevezetésének köszönhetően. A társaság arra alapozza a várakozását, hogy a vármegyebérlet megvásárlásával spórolhatnak a rendszeresen utazók, azaz a két új bérlettípus elsődleges célközönsége. Ők ugyanis nemcsak az autós, hanem korábbi közösségi közlekedési megoldásokkal szemben is lényeges megtakarítást érhetnek el, így az új bérletkonstrukciót választják azok a rendszeresen utazók, akik azt eddig menetjegyet váltottak.
Ám mivel ez csak várakozás, a MÁV-Start viszont képben kíván lenni, az új bérletek bevezetése után folyamatosan monitorozni fogja a változó utazási szokásokat, és azokhoz igazítja majd a szolgáltatást.
A következők voltak tavaly a legnagyobb forgalmú bérletes viszonylatok:
- Budapest elővárosában: Budapest-Nyugati–Vác, Nyugati–Dunakeszi-Gyártelep, Nyugati–Monor, Keleti–Gyömrő, Déli–Érd alsó, Keleti–Sülysáp, Nyugati–Felsőgöd, Nyugati–Pilis, Keleti–Gödöllő, Keleti–Tápiószecső
- A vidéki elővárosi forgalomban: Győr–Mosonmagyaróvár, Debrecen–Nyíregyháza, Miskolc0ľTiszai–Tiszalúc, Szolnok–Újszász
A nyári szünetben is érdemes lehet bérlettel rendelkezni
A társaság azért bízik a szezonális utazási különbségek mérséklődésében, mert a vármegye-, illetve az országbérletek rugalmasan használhatók. Ennek köszönhetően várható például, hogy nyáron kevésbé fog visszaesni az eladott bérletek száma. Különösen igaz ez a nappali és esti tagozaton tanuló diákok által 90 százalékos kedvezménnyel, azaz havi 1890 forintért váltható országbérletre, amivel a MÁV-Start várakozásai szerint a legtöbb diák az iskolaidőben és a tanszünetben is rendelkezni fog.
A vármegyei bérletek, illetve az országbérlet a településeken belüli közlekedésre is alkalmasak a helyközi buszokon és a vonatokon. (A nagy vidéki városok helyi közlekedési társaságainak járataira történő kiterjesztéssel kapcsolatos döntés nem tartozik a MÁV-Volán csoport kompetenciájába a kapott válasz szerint.)
Fontos, hogy az eddigi jegy- és bérletkonstrukciók továbbra is elérhetők maradnak, így végső soron kizárólag az utasokon múlik majd, hogy az új bérlettermékeket milyen arányban veszik igénybe – ezt természetesen a felhasználási szabályok véglegesítése is befolyásolja majd.
Nagyobb forgalom, nagyobb költségtérítés
Az erre vonatkozó kormányhatározat szerint 14 milliárd forintot csoportosítanak át a költségvetésben a helyközi ország- és vármegyebérletek bevezetésére. Ebből 6 milliárd forintot a központi tartalékból fedez a pénzügyminisztérium, 8 milliárdot a szociálpolitikai menetdíj-támogatásokból vesznek el. Az összegből 10,6 milliárdot kap meg a Volánbusz, 3 milliárdot a MÁV, és az elővárosi közlekedésre fordítják a fennmaradó 400 millió forintot a Pénzcentrum cikke szerint.