A vasúti havibérletek vásárlói jellemzően adott megyén belül használják a bérletüket, és csak kisebb számban lépik át a vármegyehatárt a MÁV-Start Zrt.-től kapott utasforgalmi statisztikát alapján. Tavaly a társaság 487 ezer dolgozói bérletet adott el, ebből 363 ezret vásároltak megyén belüli, és 77 ezret egy szomszédos megyébe történő átlépéshez. Hasonló volt az arány a tanulóbérletek esetében: 476 ezer bérletesből 363 ezer diák utazott az adott megyén belül, és csak 88 ezer azon kívül is.

vonat
Többnyire ingázók vásárolnak vasúti bérletet.
Fotó: Huszár Márk / Heves Megyei Hírlap

Sokaknak jobban megéri majd bérletet venni, mint jegyet

Összesen 962 ezer bérlet kelt el a múlt évben, ez a szám pedig várhatóan nőni fog a vármegyebérlet bevezetésének köszönhetően. A társaság arra alapozza a várakozását, hogy a vármegyebérlet megvásárlásával spórolhatnak a rendszeresen utazók, azaz a két új bérlettípus elsődleges célközönsége. Ők ugyanis nemcsak az autós, hanem korábbi közösségi közlekedési megoldásokkal szemben is lényeges megtakarítást érhetnek el, így az új bérletkonstrukciót választják azok a rendszeresen utazók, akik azt eddig menetjegyet váltottak. 

Ám mivel ez csak várakozás, a MÁV-Start viszont képben kíván lenni, az új bérletek bevezetése után folyamatosan monitorozni fogja a változó utazási szokásokat, és azokhoz igazítja majd a szolgáltatást.

A következők voltak tavaly a legnagyobb forgalmú bérletes viszonylatok:  

  • Budapest elővárosában: Budapest-Nyugati–Vác, Nyugati–Dunakeszi-Gyártelep, Nyugati–Monor, Keleti–Gyömrő, Déli–Érd alsó, Keleti–Sülysáp, Nyugati–Felsőgöd, Nyugati–Pilis, Keleti–Gödöllő, Keleti–Tápiószecső
  • A vidéki elővárosi forgalomban: Győr–Mosonmagyaróvár, Debrecen–Nyíregyháza, Miskolc0ľTiszai–Tiszalúc, Szolnok–Újszász
     
 

A nyári szünetben is érdemes lehet bérlettel rendelkezni

A társaság azért bízik a szezonális utazási különbségek mérséklődésében, mert a vármegye-, illetve az országbérletek rugalmasan használhatók. Ennek köszönhetően várható például, hogy nyáron kevésbé fog visszaesni az eladott bérletek száma. Különösen igaz ez a nappali és esti tagozaton tanuló diákok által 90 százalékos kedvezménnyel, azaz havi 1890 forintért váltható országbérletre, amivel a MÁV-Start várakozásai szerint a legtöbb diák az iskolaidőben és a tanszünetben is rendelkezni fog.

A vármegyei bérletek, illetve az országbérlet a településeken belüli közlekedésre is alkalmasak a helyközi buszokon és a vonatokon. (A nagy vidéki városok helyi közlekedési társaságainak járataira történő kiterjesztéssel kapcsolatos döntés nem tartozik a MÁV-Volán csoport kompetenciájába a kapott válasz szerint.) 

Fontos, hogy az eddigi jegy- és bérletkonstrukciók továbbra is elérhetők maradnak, így végső soron kizárólag az utasokon múlik majd, hogy az új bérlettermékeket milyen arányban veszik igénybe – ezt természetesen a felhasználási szabályok véglegesítése is befolyásolja majd.

Nagyobb forgalom, nagyobb költségtérítés

Az erre vonatkozó kormányhatározat szerint 14 milliárd forintot csoportosítanak át a költségvetésben a helyközi ország- és vármegyebérletek bevezetésére. Ebből 6 milliárd forintot a központi tartalékból fedez a pénzügyminisztérium, 8 milliárdot a szociálpolitikai menetdíj-támogatásokból vesznek el. Az összegből 10,6 milliárdot kap meg a Volánbusz, 3 milliárdot a MÁV, és az elővárosi közlekedésre fordítják a fennmaradó 400 millió forintot a Pénzcentrum cikke szerint