Először június, majd szeptember harmadik hetében indul el Oroszország európai részéről az orosz távol-keleti kikötőkből a Szevmorputy atommeghajtású konténerhajó, amely számára üzemeltetője, az Atomflot vállalat kidolgozta az idei optimális part menti hajózási útvonalat a nyári-őszi hajózási szezonra. Nagy az érdeklődés a potenciális áruszállítók részéről. Így ugyanis az út egy irányba 14 ezer kilométer, ha viszont a Szuezi-csatornán kerülnének, akkor 8 ezerrel hosszabb lenne.

A,Drone,View,Of,The,Nuclear-powered,Lighter,Carrier,Sevmorput,In
A drone view of the nuclear-powered lighter carrier Sevmorput in the road at anchor in the ice. The concept of cargo transportation along the Northern Sea Route - JAN 16, 2022 VLADIVOSTOK, RUSSIA
Fotó: Mike Drone

Oda-vissza meg kell pakolni a hajót 

Jelenleg Szentpéterváron, Murmanszkban, Vosztocsnij, Vlagyivosztok és Petropavloszk-Kamcsatkszkij kikötőjében állítják össze a a lehetséges szállítmányokat

 – idézi az Atomflotot ellenőrző Roszatom Leonyid Irlicát, az Atomflot megbízott vezérigazgatóját. A hajó nyugat felől Vosztocsnij és Vlagyivosztok irányába indul, majd kiköt Petropavloszk-Kamcsatszkijban, ahol túlméretes rakományokat vesz fel, és magánszemélyektől származó küldeményeket is felraknak rá. (A jármű egyelőre Murmanszkban időz egy hajózási portál szerint.) Ahhoz, hogy az út kifizetődjön, a hajó a visszaúton sem lehet üres. 

Az útvonal konténeres rakományainak tarifáját – ideértve a fagyasztott hallal megrakott hűtőkonténereket – úgy állapították meg, hogy a szállítási végpontok közötti konténeres vasúti szállítás költségét vették alapul a kikötői ki- és berakodás díjának figyelmen kívül hagyásával.

 A kalkulációt 20, illetve 40 láb hosszú konténerekre határozták meg.

Rákot, halat, s mi jó falat...

A szállítmányozó cégek élénken érdeklődnek a rendszeres part menti járatok iránt. A Dalreftrans a hajó fedéleztén az Antyej cég fagyasztott rákjait továbbította Murmanszkból Petropavlovszk-Kamcsatszkijba, ahonnan a Norebo haltermékeivel rakták meg a konténereket. Az érintett part menti teherszállításoknak fontos szerepük van abban, hogy az orosz Távol-Keleten kifogott hal eljusson Oroszország központi térségeibe. A sarkvidéki térség integrált fejlesztése, ezzel az ottani teherhajózás növelése Oroszország számára stratégiai jelentőségű. E munkának az atomjégtörők építésével, a parti infrastruktúra korszerűsítésével a Roszatom vállalatai is aktív részesei.

Az Atomflototot tavaly bízták meg azzal, hogy üzemeltessen part menti járatokat Oroszország európai része és a távol-keleti régiók között. Ennek keretében 2022-ben már két oda-vissza utat tett meg a Szevmorputy.