Esedékes a tartós válságban lévő Deutsche Bahn (DB) szerkezetátalakítása annak érdekében, hogy a németországi vasúti rendszer betölthesse közlekedés- és klímapolitikai szerepét – jelentette ki a német Szövetségi Számvevőszék egy új külön jelentésben, amelyről a Tagesspiegel című lap számolt be. Idézi Kay Schellert, a legfelsőbb ellenőrző hatóság elnökét, aki szerint döntő fordulat nélkül a vasúti rendszer a pálya szélére kerül. A DB több mint 30 milliárd eurós tartozása miatt a szakértők óvatosan nyilatkoznak arról, hogy szabad-e további adópénzt helyezni a „feneketlen gödörbe”. Egyetértenek abban, hogy a bő 330 ezer fős csoportot radikálisan át kell alakítani.

Fotó: Patrick Pleu / Getty Images
A számvevőszék sürgeti, hogy a DB csoport mielőbb váljon meg minden külföldi üzletágától és minden olyan tevékenységétől, amelyek alig vagy egyáltalán nincs kapcsolódnak a vasúthoz, ráadásul egyes esetekben jelentős veszteségeket is okoztak. Igaz, hogy az alaptörvény szerint a szövetségi kormány feladata a mobilitás és a közjó fenntartása a működő vasúti közlekedésen keresztül, de Kay Scheller hibának tartja, hogy a DB AG minden tevékenységét és struktúráját ehhez az alkotmányból eredő garanciális mandátumhoz kell igazítani. „Súlyos szerkezeti, pénzügyi és működési problémák vannak, amelyeket a szövetségi kormány távolról sem tud kordában tartani” – jelentette ki.
Hiába kongatják évek óta a vészharangot
A számvevőszék már az 1994-es vasúti reform óta erőteljesen bírálja a BD körüli nemkívánatos fejleményeket. Legutóbb 2019-ben szólított fel gyors reformokra a Bundestagnak készült külön jelentésben. Ám Kay Scheller szerint az azóta eltelt négy év elveszett, a DB gazdasági helyzete tovább romlott. Egyedül a két koronavírusos évben több mint hétmilliárd euró veszteséget termelt és sokmilliárdos pénzügyi támogatást kapott, beleértve a tizenegy milliárd eurós tőkeemelésre vonatkozó kötelezettségvállalását.
A számvevőszék első embere szerint egyedüli tulajdonosként a szövetségi kormánynak kell megújítania a vasutat. Ennek részeként tisztáznia kell, hogy mi tartozzon a DB-csoporthoz, hogy megfeleljen az alaptörvény rögzített feladatainak.
A forrásokat csak a vasúti feladatok megoldására szabad használni, a végcél pedig az, hogy a vasúti rendszer egésze profitáljon.
Például ki kell szervezni a csoportból az 51 ezer főt foglalkoztató szövetségi vasúti infrastruktúrát, amelynek az eszközei egyébként is elhasználódtak, a síneken sok a kisiklás. Fel kell készülni a „személyi következményekre is”. Elfogadhatatlan ugyanis, hogy még a veszteséges járványos időszakban is 400 ezer euró körüli prémiumot fizettek ki a DB Regio igazgatóságának. Eközben a DB Cargo egymaga mintegy hárommilliárd euró veszteséget termelt az elmúlt tíz évben, ráadásul elvesztette a piaci részesedésének felét a látszólag jobb új versenytársakkal szemben.