Esedékes a tartós válságban lévő Deutsche Bahn (DB) szerkezetátalakítása annak érdekében, hogy a németországi vasúti rendszer betölthesse közlekedés- és klímapolitikai szerepét – jelentette ki a német Szövetségi Számvevőszék egy új külön jelentésben, amelyről a Tagesspiegel című lap számolt be. Idézi Kay Schellert, a legfelsőbb ellenőrző hatóság elnökét, aki szerint döntő fordulat nélkül a vasúti rendszer a pálya szélére kerül. A DB több mint 30 milliárd eurós tartozása miatt a szakértők óvatosan nyilatkoznak arról, hogy szabad-e további adópénzt helyezni a „feneketlen gödörbe”. Egyetértenek abban, hogy a bő 330 ezer fős csoportot radikálisan át kell alakítani.

08 November 2022, Brandenburg, Cottbus: The site of Deutsche Bahn's rail workshop in Cottbus. Following the timetable change at Deutsche Bahn, new regional trains will be running in Lusatia from December 11. In addition, there are to be improvements on highly demanded routes with many commuters in the capital region. Deutsche Bahn named new routes, more connections and shorter intervals in Cottbus on Tuesday. The service to BER Airport is to be upgraded.
Le kell választani a profilidegen tevékenységeket a DB-ről.
Fotó: Patrick Pleu / Getty Images

  

A számvevőszék sürgeti, hogy a DB csoport mielőbb váljon meg minden külföldi üzletágától és minden olyan tevékenységétől, amelyek alig vagy egyáltalán nincs kapcsolódnak a vasúthoz, ráadásul egyes esetekben jelentős veszteségeket is okoztak. Igaz, hogy az alaptörvény szerint a szövetségi kormány feladata a mobilitás és a közjó fenntartása a működő vasúti közlekedésen keresztül, de Kay Scheller hibának tartja, hogy a DB AG minden tevékenységét és struktúráját ehhez az alkotmányból eredő garanciális mandátumhoz kell igazítani. „Súlyos szerkezeti, pénzügyi és működési problémák vannak, amelyeket a szövetségi kormány távolról sem tud kordában tartani” – jelentette ki.

Hiába kongatják évek óta a vészharangot 

A számvevőszék már az 1994-es vasúti reform óta erőteljesen bírálja a BD körüli nemkívánatos fejleményeket. Legutóbb 2019-ben szólított fel gyors reformokra a Bundestagnak készült külön jelentésben. Ám Kay Scheller szerint az azóta eltelt négy év elveszett, a DB gazdasági helyzete tovább romlott. Egyedül a két koronavírusos évben több mint hétmilliárd euró veszteséget termelt és sokmilliárdos pénzügyi támogatást kapott, beleértve a tizenegy milliárd eurós tőkeemelésre vonatkozó kötelezettségvállalását.

A számvevőszék első embere szerint egyedüli tulajdonosként a szövetségi kormánynak kell megújítania a vasutat. Ennek részeként tisztáznia kell, hogy mi tartozzon a DB-csoporthoz, hogy megfeleljen az alaptörvény rögzített feladatainak. 

A forrásokat csak a vasúti feladatok megoldására szabad használni, a végcél pedig az, hogy a vasúti rendszer egésze profitáljon.

Például ki kell szervezni a csoportból az 51 ezer főt foglalkoztató szövetségi vasúti infrastruktúrát, amelynek az eszközei egyébként is elhasználódtak, a síneken sok a kisiklás. Fel kell készülni a „személyi következményekre is”. Elfogadhatatlan ugyanis, hogy még a veszteséges járványos időszakban is 400 ezer euró körüli prémiumot fizettek ki a DB Regio igazgatóságának. Eközben a DB Cargo egymaga mintegy hárommilliárd euró veszteséget termelt az elmúlt tíz évben, ráadásul elvesztette a piaci részesedésének felét a látszólag jobb új versenytársakkal szemben.