Február óta az energiahatékonysági kötelezettségi rendszeren (EKR) belül segítik a közúti félpótkocsik vasúti fuvarozását. A jogszabály-módosítást kezdeményező Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) azzal számol, hogy egy átlagos nemzetközi fuvarral akár 150–200 eurót is kaphatnak a fuvarozó cégek az adminisztrációs pluszköltségeikre, és rövid távon évi ötvenezer kamionnyi forgalomcsökkenés várható a hazai utakon – hangzott el a szövetség herceghalmi konferenciáján.

Team,Of,Professional,Freight,Commercial,Dry,Van,Semi,Trailers,Without
Jobban összedolgozhat a vasúti és a közúti árufuvarozás.
Fotó: Shutterstock

 

Vagy teljesítés, vagy büntetőkvóta-vásárlás 

A klímavédelmet támogató, 2021-ben életbe lépett energiahatékonysági kötelezettségi rendszer azt szolgálja, hogy 2030-ra a magyarországi végső energiafelhasználás ne haladja meg a 2005-ös szintet. Ehhez tíz év alatt mintegy 7 petajoule-lal kell csökkenteni a hazai energiafelhasználást. Ennek részeként az EKR-be bevont gazdasági szereplőknek – földgáz- vagy villamosenergia-kereskedőknek és egyetemes szolgáltatóknak, valamint üzemanyagot használóknak – évről évre meghatározott tizedszázalékkal kell csökkenteniük saját energiafogyasztásukat. Ha ezt nem tudják teljesíteni, akkor kvótát kell vásárolniuk. Az EKR-rendszer keretében már két éve megvolt az elvi lehetőség a nemzetközi kamionfuvarok vasúti szállításának támogatására. Az MLSZKSZ februári kezdeményezésére azonban úgy módosult a jogszabály, hogy azt széles körben, hatékonyan lehessen alkalmazni. 

Az új rendelkezés azokat a magyarországi bejegyzésű közúti fuvarozó vállalkozásokat segíti, amelyeknek van kamionjuk és azok már eddig is közlekedtek nemzetközi forgalomban.

Ezek elszámolhatnak energiamegtakarítást az EKR-rendszerben, amennyiben a kamion pótkocsiját vasúton szállítják. Az auditált energiamegtakarítási kvótát pedig értékesíthetik. Az MLSZKSZ számításai szerint megfelelő feltételek teljesítése esetén ez egy Budapest és Ruhr-vidék közötti szállításnál 150–200 eurót is jelenthet, az adminisztrációs pluszköltségeik fedezetére, de a fuvartávolságtól és a körülményektől függően lehet ennél kevesebb vagy akár több is.

Javulhat a versenyképesség

„A kamionpótkocsik vasútra terelésének támogatása környezetvédelmi és versenyképességi szempontból is jelentős intézkedés. Ennek segítségével számításaink szerint rövid időn belül megduplázódhat a nemzetközi félpótkocsis intermodális forgalom, és évente mintegy ötvenezer kamionnyi áruval kevesebbet szállítanak majd közúton. A már működő félpótkocsis intermodális terminálok készen állnak a többletforgalom átrakására, ezen felül új vasúti–közúti intermodális terminálok is épülnek, például Debrecenben, Szegeden vagy Zalaegerszegen” – mondta Fülöp Zsolt a szövetség elnöke a konferencia megnyitóján. Az MLSZKSZ hosszabb távon további bővülésre számít az európai intermodális áruforgalomban.

Mivel a vasúti fuvarozás környezetkímélő, az Európai Unióban a jelenleginél sokkal nagyobb szerepet szánnak neki. Ezt egyrészt a vasúti fejlesztések támogatásával segítik, valamint már bejelentették, hogy a jelenleginél jóval nagyobb környezetvédelmi díjterhekkel sújtják majd a közúti szállítást. A kamionos fuvarozásnak a több százezres európai sofőrhiány is egyre komolyabb kapacitásproblémát okoz.

Létrejött a minősített logisztikai parkok hálózata

A közlekedéslogisztikai rendezvényen adták át a logisztikai park minősítéseket, összesen 57-en kaptak ilyen címet. A kormány által tavaly elfogadott, az ipari parkok minitájára kidolgozott új minősítési rendszer célja egy egységes szabályozási, minősítési és ellenőrzési rendszer létrehozása, amelyben a logisztikai szolgáltató szektor beruházásai koordinált keretek között és hatékonyabban valósulnak meg. A minősítésre pályázni kell, az intermodális logisztikai park, regionális logisztikai park vagy helyi logisztikai park cím odaítélésére a Tudományos és Innovációs, Technológiai, Ipari és Logisztikai Park Tanács tesz javaslatot. A konferencián Nagy Ádám, iparügyekért felelős helyettes államtitkár elmondta, a minősítési rendszer a koordinációt, a fenntarthatóságot, a befektetésösztönzést, valamint a minőségbiztosítást is segíti. A minősítés közvetlen előnnyel nem jár, de a RepowerEU uniós forrás keretében, annak megnyílása után, energiahatékonysági beruházások támogatására pályázhatnak a minősített logisztikai parkok.