Teljes mértékben elutasítja a főváros Duna-parti építési szabályzatának (DÉSZ) tervezett módosítását a Magyar Hajózási Országos Szövetség (Mahosz) és a Személyhajósok Szövetsége – jelentette be a két szervezet tájékoztatóján Tóth Mihály, a Mahosz szóvivője.

View of the Pest, Budapest
hidegfront
A hajósok elutasítják a kikötőket érintő terveket / Fotó: Getty Images

 

Új problémákat teremtene a DÉSZ módosítása

Jelezte, hogy elégedetlenek a főváros kommunikációjában szereplő előzetes egyeztetéssel, és bár a meghirdetett céllal, a rend megteremtésével egyetértenek, meglátásuk szerint a DÉSZ a rendet nem megteremti, hanem áttolja más kerületekre. Lényegében új problémákat generál. A DÉSZ ugyanis nemcsak kitiltaná a hajókat – a szállodahajókat is – a belső kerületekből, hanem Újlipótváros 24 kikötőjéből csak kilencet hagyna meg. 

A turistahajóknak a ki- és beszállításon kívül üresen III., IV., XI. és XXII. kerületi, illetve olyan további külső, meg nem nevezett kikötőkben kellene várakozniuk, amelyek infrastruktúrája erre nem vagy csak részben alkalmas.

Még az áram és a víz vételezése sincs megoldva. Emiatt saját generátoraikkal kellene áramot termelniük saját igényeikre. Szállodahajóval mellesleg évente mintegy 500 ezer ember érkezik Budapestre.

A főváros 32 kilométer hosszú Duna-szakaszán

  • a hajóforgalom jelenleg 68 rendezvény- és szállodahajó-kikötőn keresztül bonyolódik le,
  • az úszóművek üzemeltetésében több mint 30 társaság vesz részt,
  • a budapesti hajós turistaforgalmat pillanatnyilag 24 társaság bonyolítja le több mint 80 hajóval.

A DÉSZ-ben szereplő mintegy 900 kikötő azonban a valóságban nem létezik – magyarázta a szóvivő.

Pontosabb kikötőterveket várnak a hajósok

Tóth Mihály (a hajósok nevében) hiányolta a tervezett átalakítások forrását, a Duna-part valódi, új igények szerinti átalakítását, a rekreációs fejlesztéseket, a parkokat a DÉSZ-ből. Emlékeztetett, hogy tavaly májusban Budapest felkerült a Times ötven legjobb turisztikai célpontot felsoroló listájára, az itt felkínált programoknak pedig fontos eleme a hajós városnézés.

Probléma az is, hogy a vállalkozások mindig csak egy évre bérelhetik ki az adott kikötőket, emiatt kockázatos számukra több tízmillió forintos fejlesztést indítani.

A szóvivő jelezte, hogy az érintett hajózási társaságoknál mintegy tízezer ember munkája kerülne veszélybe, a hajóval érkező turistákra szakosodott vállalkozásoknak pedig együtt több százmilliós bevétele esne ki, ha főváros az áprilisi közgyűlésén a jelen formájában fogadná el a DÉSZ-t. Ezért a szervezetek kérik a fővárost a velük való érdemi egyeztetésre.