Jó eséllyel aggályokat és ellenérveket ismertet holnap az a két magyar hajózási szervezet, amely a főváros Duna-parti építési szabályzatának tervezetmódosítása kapcsán hívott össze sajtótájékoztatót.
A módosítás indoklásával egyet lehet érteni: száműzni kívánják a lakók életét megkeserítő és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból. Megteremtenék annak a lehetőségét is, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. „Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben” – tette közzé a korábbi cikkünkben már idézett főpolgármester. Mindazonáltal Karácsony Gergely néhány mondata máris kérdéseket vet fel. Nem tudni például, miben keserítik meg a budapestiek életét a hajók. A turistahajók – bár ízlés dolga – eleve szépek is, nem hiányozhatnak a Duna-parti képeslapokról, fényképekről. Teherhajóból pedig nincs sok a belvárosban. Viszont más fővárosok is megelégelték a nagy hajókat, sorra mutatnak ajtót nekik.
Valóban van persze, aki panaszkodik a hajókról kiözönlő turistákra, de nem tudni, okkal-e. A rakpartok állítólagos összerondítása és a zaj például aligha írható ezeknek a jellemzően nyugdíjas külföldieknek a rovására, annál inkább a Duna-part közelében bulizóknak. Igaz, ezzel a főváros sem őket vádolja, sőt. A Fővárosi Közgyűlés március 27-i határozata felkérte a főpolgármestert, hogy a XIII. kerületi partszakaszon a továbbiakban ne adjanak ki engedélyt bulihajók üzemeltetésére, és ne adjanak ki azt megengedő közterület-használati engedélyt sem. Az illetékes fővárosi önkormányzati hatóságoknak fokozottan kell ellenőrizniük a bulihajók működésével összefüggésben a közterület-használati és zajvédelmi előírások érvényesülését, jogsértés esetén pedig intézkedniük kell.
„A nagy hajók kitiltása a belvárosból nem új gondolat, már négy éve is felmerült” – közölte a Világgazdasággal Bíró Koppány Ajtony, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltatók Szövetségének főtitkára, aki néhány problémára, esetleges negatív következményre is felhívta a figyelmet. Ezek a
A korábbi elképzelés szerint a turistahajók a csepeli szabadkikötőben raknák ki az utasaikat, ahonnan busz vinné őket a szállodáikba. Az átszállás (csomagjaik is vannak) extra kényelmetlenség számukra, a látványról nem is beszélve. Egy ipari környezetben kellene közlekedési eszközt váltaniuk ahelyett, hogy még a hajóról gyönyörködhetnének Budapest szépségeiben – mondta Bíró Koppány Ajtony. A Parlament, a Vár, a templomok látványa helyett daruk, kamionok, poros utak, konténerek. Az sem lenne szerencsés, ha a buszuknak az amúgy is zsúfolt reggeli forgalomban kellene bejutniuk a szállodájukhoz, vagy távozáskor oda vissza, tovább terhelve a főváros útjait. Mindazonáltal nem kell ennyire előreszaladni: nem tudni, hogy a mostani elképzelés szerint hol állnának meg a nagy turistahajók.
A szakember szerint a közelben kikötő turistahajók elmaradása számos belvárosi vállalkozást kedvezőtlenül érintene. Esélyes ugyanis, hogy azoknak a boltoknak, vendéglátóipari helyeknek, amelyek részben erre a hajós turizmusra rendezkednek be, csökken vagy elvész a forgalmuk. „Ebben nagy veszélyt látok, de annak a helyében sem lennék nyugodt, aki meghoz egy olyan döntést, amely szerint a belvárostól messze kellene kirakni a turistahajó utasait” – közölte a szövetség főtitkára.
Annak is lehetnek kedvezőtlen következményei, ha egy Budapestre utazó külföldi azzal szembesül, hogy nem a város közepén, kényelmesen és látványos környezetben, hanem annak egy külső és messze nem városias részen teszi le a hajó, ahonnan még busszal kell tovább utaznia.
A turisták, akik bevételt hoznak, elviszik a világba a magyar főváros szépségeinek a hírét. Pontosabban annak a résznek a hírét, amelyet látnak belőle.
Ráadásul a külföldi már az utazási tájékoztatót nézve is könnyen dönthet úgy, hogy inkább más várost keres fel. Mindazonáltal Bíró Koppány Ajtony hangsúlyozta: még a kérdéseknél tartunk. Ezekből tehát kedden a Magyar Hajózási Szövetség és a Személyhajósok Szövetsége ismertethet egy csokorral.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.