Nagyjából az uniós országokéhoz hasonló, 5 százalék körüli súlyt képvisel a logisztika a hazai GDP-ből, az árufuvarozás nagy részét a közút és a vasút végzi, de jelentősen nő a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren keresztüli légi szállítás is – ismertette az MBH Ágazati Kitekintő című sorozatának szerdai rendezvényén Szabó Melinda, a pénzintézet ágazati elemzési vezetője. Az esemény abból az apropóból fókuszált a logisztikában rejlő lehetőségekre, hogy a kormány 2030-ra 10 százalékra növelné az ágazat súlyát a nemzeti össztermékben.
A logisztikai ágazat, vagyis elsősorban az áruszállítás és raktározás teljesítménye nagymértékben összefügg a gazdaság állapotával és nemzetközi kereskedelmi integrációjával. Az idei harmadik negyedévben a külföldi vonatkozású közúti áruforgalom – az inflációs válság által még kevésbé érintett – 2022-es csúcshoz képest 18,4 százalékkal, míg a vasúti forgalom 17,1 százalékkal csökkent.
A nemzetközi szállítmányozás visszaesése jelentős mértékben összefügg a gyenge nemzetközi gazdasági környezettel, illetve a külföldi ipari megrendelések csökkenésével. A hazai logisztika ugyanakkor, részben Magyarország földrajzi helyzetéből adódóan, így is viszonylag nagy részarányt képvisel a nemzeti össztermékből.
Mint Báthori Bence, az MBH Bank ágazati elemzője jelezte, a logisztika GDP-arányos átlagos súlya az EU-ban 5,5 százalék, a megcélzott 10 százalék elérésére pedig már számos lépés történt. Ilyen
Ugyanakkor tény, hogy az elmúlt év nehéz volt és eddig 2024 is, amit jól mutat, hogy az év elején csökkent – jellemzően mikrovállalkozásokkal – a közúti fuvarozók száma. Mostanra ez utóbbi mutató értéke javult. Megvizsgálták, hogy az adott ágazatok fejlesztése hogyan függ össze a logisztikán belüli értékteremtéssel. Mint kimutatták, rövid távon a kiskereskedelem hozza a pozitív sokkot, hosszabb távon inkább az ipar és az építőipar.
Ha például 10 milliárddal nő az ipar hozzáadott értéke, az a logisztikában negyedévente 455 milliós hozzáadott-érték pluszt jelent. Egy debreceni BMW-gyárhoz hasonló ipari üzem például két év alatt 47 milliárdos hozzáadott értéknövekményt jelent a logisztika ágazatnak. A keletnyugat irányú európai áruforgalom egyik kiemelt csatornája lesz a Budapest–Belgrád vasútvonal is, amely Pireusz kikötőjéből teremt majd közvetlen összeköttetést az ázsiai áruk szállításához. A beruházással a jövőben Magyarország kínálja majd a leggyorsabb szállítási útvonalat a görögországi kikötők érintésével a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között.
Magyarországon a fő fuvarozási forma a közút, az utakon szállított áru tömegében 80 százaléka belföldi termék és 20 százaléka külföldi. A továbbított össztömeg a legfrissebb hivatalos statisztika szerint csökken, jelenleg a koronavírus-járvány előtti szinten áll. A vasút esetében az arány az előbbinek pont a fordítottja. Az ágazat teljesítményének növelését segíti, hogy – mint a napokban bejelentették – jelentős, főként kétvágányosítást jelentő, 600 milliárd forintos vasútfejlesztés indul a Szeged–Debrecen Szeged „autóipari háromszögben”.
Már 2021 óta dinamikusan nő a hazai légi árufuvarozás is. Báthori Bence kiemelte, hogy a budapesti repülőtér jó helyen van, régiós elosztóközpontként működik. Sok, Európába küldött kínai árut – amelyek elsősorban az e-kereskedelemből származnak – csak idáig hoznak, és innen már közúton továbbítanak. Erre alapozva újabb és újabb raktárak épülnek országszerte. Ferihegyről mint 95 százalékos a továbbszállítások aránya. A nemrég újra hazai tulajdonba került Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér személy- és áruforgalma adta 2022-ben GDP mintegy 2,7 százalékát.
A Világgazdaság mindazonáltal megkérdezte az elemzőt, hogy a hazai logisztika jelenlegi nehézségeinek ismeretében (ilyen a lassújelek tömege a vasúton, az infrastruktúra-beruházások késlekedése, a közúti fuvarozás vesztesége, vagy az ipari termelés csökkenése) mennyire reális a kormány által megcélzott 10 százalék elérése. „Ez kimagasló cél, magas érték. Az eléréséhez megfelelő belső és külső gazdasági környezetre van hozzá szükség” – válaszolt Báthori Bence. Mint leszögezte, minden területet fejleszteni kellene.
Elemzői oldalról a vasúti infrastruktúra a legkritikusabb kérdés, amelynek további támogatásokra és fejlesztésre van szüksége.
Az ipari termelés jelenleg tapasztalható csökkenése pedig nyilván nem marad fenn 2030-ig, a kiskereskedelem nőni fog. Az elemző úgy összegezte, hogy a 10 százalék eléréséhez további célzott támogatásokra, komoly fejlesztésekre van szükség, főleg vasút területén.
Az MBH csoporthoz tartozó Euroleasing a közúti áruszállításban használt nagyhaszon-gépjárművek legnagyobb hazai finanszírozója. Adatai szerint a szállítmányozó eszközök – vontatók, pótkocsik, buszok – finanszírozása az idei év első három negyedévében nem csökkent, de a forgalomba helyezett új járművek száma esett. A jelenséget az magyarázza, hogy a járművek ára nagymértékben nőtt, vagyis drágább eszközből kelt le kevesebb a piacon.
A kapacitásfelesleg miatt a fuvarszakma a megnövekedett költségeinek csak mintegy kétharmadát tudta tovább hárítani. A költségnövekedés körülbelül 60 százaléka ered a magasabb autópályadíjakból, amelyek Németországban például 80 százalékkal emelkedtek. Emiatt a hazai szektor már közel egy éve veszteséges. Sajnos a jelek azt mutatják, hogy a feldolgozóipari beszerzési menedzser index értéke 2009 és 2020 után a legalacsonyabb értéket mutatja az elmúlt egy évben, így az ágazat rövidtávú kilátásai nem túl pozitívak – ismertette Göblös Gergely, az Euroleasing eszköz értékesítési igazgatója.
Az MBH Bank a logisztikai ágazat egyik legnagyobb hitelintézeti partnere: az ágazatban működő cégek 25 százaléka vezet számlát az MBH Banknál. „A raktárlogisztikai beruházások elsősorban ingatlanfejlesztésekhez, energiahatékonysági beruházásokhoz és a raktárak infrastruktúrájának korszerűsítéséhez, például automatizáláshoz kötődnek, míg a fuvarlogisztika területén leginkább telephelyvásárlásra és -bővítésre, illetve szállítóeszközök beszerzésére vesznek igénybe banki forrásokat” – mondta Tuli Tamás, az MBH Bank intézményi, intragroup és kiemelt kapcsolatok igazgatója.
A vállalati ügyfeleknek kihívás, hogy a korábbi években rendelkezésre álló támogatott vagy kedvező árazású hitelek – például a Baross Gábor Hitelprogram vagy a Növekedési Kötvényprogram forrásai – jelenleg nem elérhetőek. A kieső finanszírozási lehetőségeket az MBH Bank saját forrású, piaci árazású termékekkel pótolja, melyek mellett a beruházás teljes életútját lefedő kiegészítő szolgáltatásokat, például tanácsadási és pályázatírói támogatást is biztosít ügyfeleinek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.