Az Artnet szakportál által megkérdezett művészeti tanácsadók szerint 2024-ben tovább fog erősödni az a tendencia, hogy a műtárgypiac elsősorban a kortársakra fókuszál. A szakértők már korábban figyelmeztettek arra a veszélyre, hogy
Ahogy a Világgazdaság korábban megírta, a Christie’s vezérigazgatója, Guillaume Cerutti a kihívást jelentő makrokörnyezetet és a művészeti piac zsugorodását említette kulcstényezőként tavaly a 2022-höz képest alacsonyabb aukciós eladásokban, 2023-at pedig a paradoxonok évének nevezte. A képet árnyalja, hogy Paul Allen néhai Microsoft-alapító kollekcióját hihetetlen összegért tudták értékesíteni tavalyelőtt.
A gyűjtemény önmagában annyit hozott, mint egy teljes tavaszi vagy őszi szezon: 1,6 milliárd dollárral növelte a Christie’s 2022-es eredményét.
Az aukciósházak mostanában sokkal inkább ki vannak szolgáltatva, miután a legtöbben blue chipnek számító műtárgyakat adnak be aukcionáltatni.
A fiatal művészek egyre nehezebben találnak kiállítási lehetőséget, kiélezett a verseny. Sokkal többen lépnek be a piacra, mint huszonöt vagy harminc évvel ezelőtt. Bár világszerte mintegy húszezer galéria működik, a kiállítási lehetőségekért és a galériai reprezentációért versengők száma a korábbinál jóval magasabb.
Az Artnet által megkérdezett svájci művészeti tanácsadó, Thomas Stauffer szerint 2024-ben erősödik majd az a tendencia, hogy korábban alulreprezentált és marginalizált alkotók, mozgalmak és csoportok kerülnek be a fősodorba, különös tekintettel a skandináv számik vagy a brazil és más latin-amerikai országok őslakosainak művészetére. A kurátorok, kutatók, múzeumigazgatók és galériák ugyanis egyre nagyobb érdeklődést mutatnak ebbe az irányba. A tavalyi Velencei Biennálén először megrendezett Sámi Pavilon úttörő példája volt annak, hogy a bennszülött művészet hogyan nyer elismerést világszerte. Ezen a területen egyébként még sok a felfedezésre váró művész, és óriási piaci lehetőségek is rejlenek benne.
2024-ben fő témává válhat Közép- és Latin-Amerika avantgárd és a női alkotói. A női művészek még mindig lényegesen kevesebbet szerepelnek múzeumokban és galériákban világszerte, mint a férfiak. A nők árai ráadásul még mindig elmaradnak a férfiak alkotásaitól. „Az idei valószínűleg a női művészek éve lesz” – ezt már Karen Boyer, Miamiban dolgozó műtárgypiaci tanácsadó jegyezte meg.
A művészeti vásárokon visszaestek az eladások 2023-ban, miközben a vevők lassabban döntenek, gyakrabban – és sikeresebben – alkudnak. Az ágazati szereplők kíváncsian várják a következő nagy művészeti vásárok, például a London Art Fair és a Frieze L. A. eredményeit.
Mary-Kate O’Hare, a Citi Private Bank művészeti tanácsadója és New York-i pénzügyi részlegének társvezetője úgy véli, hogy
privátbanki ügyfelei jobban átgondolják, miért gyűjtenek, mit vesznek, és ezekért mennyit hajlandók fizetni.
Szerinte a tavaly tapasztalt átrendeződés tovább folytatódik, mert a piac racionálisabb lett, kevesebb a spekuláció.
A másodlagos piac is inkább észszerű vételi árakkal és alkukészséggel reagált, az eladóknak vissza kell fogniuk elvárásaikat. A privát bankár szerint 2024 lehetőségeket kínál azoknak a gyűjtőknek, akik ismertebb, bevált művészekre koncentrálnak.
Az az általános vélekedés, hogy a baby boomer generáció számos jelentős művészeti gyűjteményét adják el, az ezekben található alkotások ráadásul már bizonyítottak befektetési szempontból is. Az újra piacra kerülő munkák és a női festők iránti erősödő kereslet miatt pedig vannak olyan szakértők, akik 2024 tavaszára növekedést jósolnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.