A Christie’s vezérigazgatója, Guillaume Cerutti a „kihívást jelentő makrokörnyezetet és a művészeti piac zsugorodását” említette kulcstényezőként a 2022-höz képest alacsonyabb aukciós eladásokban. A tendencia fő oka azonban az volt, hogy a tavalyi volt a ház legjobb éve, amit elsősorban minden idők legsikeresebb aukciójának köszönhetnek. Többek között annak, hogy Paul Allen néhai Microsoft-alapító kollekcióját hihetetlen összegért tudták értékesíteni. A gyűjtemény önmagában annyit hozott, mint egy teljes tavaszi vagy őszi szezon: 1,6 milliárd dollárral növelte a ház 2022-es eredményét.

Jussi Pylkkänen aukcióvezető kalapácsa egy Monet-festmény árverésén 64 millió dollárnál koppant. Fotó: a Christie’s aukciósházak jóvoltából.

Cerutti a jövőre nézve optimista, és ezt a bizakodást a megnövekedett magáneladásokkal magyarázta, illetve egy új gyűjtői, vásárlói kör megjelenésével. Bejelentette többek között azt is, hogy 2024-re ígéretes megbízásokat kaptak, a ház folytatja a megfontolt terjeszkedést, akár új, ígéretes helyszínek, akár az innováció területén.

A Christie’s jelentése szerint 

a teljes árbevétele 6,2 milliárd dollár volt, szemben a 2022-es 8,4 milliárd dollárral.  

Az aukciós eladások 5,03 milliárd dollárt értek el, ami alacsonyabb a tavalyi 7,2 milliárd dollárnál. A privát értékesítések 1,2 milliárd dollárt tettek ki, ami a Christie’s szerint 5 százalékos növekedés 2022-hez képest, és a teljes értékesítés 20 százalékát tették ki, szemben a legutóbbi 14 százalékos értékkel. Amerikában az aukciós eladások 2,57 milliárd dollárra rúgtak, ami 43 százalékos visszaesés a tavalyi évhez viszonyítva. Az aukciós eladások Európában, Közel-Keleten és Afrikában 1,65 milliárd dollárt tettek ki, ami 9 százalékos elmaradás, míg az ázsiai–csendes-óceáni térségben ez 805 millió dollár volt, ami négy százalékos csökkenés.

Az aukciósház szerint az ázsiai vásárlás regionálisan és globálisan is növekszik, a Kínából érkező új vevők száma globálisan 30 százalékkal nőtt.

Liang-lin Chen aukcióvezető a Christie’s Shanghai egyik termében Zao Wou-ki kínai művész képére várja a liciteket. Fotó: a Christie’s aukciósházak jóvoltából.

Feltör a Z generáció

A ház azt is közölte, hogy a vásárlók 35 százaléka új ügyfél a Christie’snél, és 65 százalékos növekedésről számoltak be a Z generációs vásárlók körében, akik leginkább a designer táskák, értékes órák és a grafikai nyomatok terén aktívak. A ház felmérése szerint a milleniálok generációja az összes új vásárló 34 százalékát teszi ki.

A Bonhamsnál 

A Sotheby’s aukciós ház januárban hozza majd nyilvánosságra az éves eladási adatait.  

A harmadik nagy szereplő, a Bonhams aukciósház 2023-ban több mint 1,2 milliárd dolláros forgalmat ért el, ami a jelentés szerint 

történetének legjobb eredménye. 

Ez a szám magába foglalja az aukciósház eladásait, valamint a művészeti, gyűjteményi, luxus- és gyűjtői autók hálózatát, és 14 százalékos ugrást jelent a 2022-re bejelentett 1 milliárd dollárhoz képest. A Bonhams globális vezérigazgatója, Bruno Vinciguerra úgy nyilatkozott, hogy 2023 minden várakozásukat túlszárnyalta.