Újabb vezéráldozatot követel a dízelbotrány: hétfő reggel a müncheni ügyészség emberei ingolstadti otthonában őrizetbe vették Rupert Stadlert, az Audi vezérigazgatóját. A hivatalos indoklás szerint az összejátszás és a bizonyítékok megsemmisítésének megakadályozása érdekében volt szükség a lépésre – írja a Reuters. A VW árfolyama a hírre 2,8 százalékot zuhant. Mind a Volkswagen csoport, mind az Audi elismerte a vezérigazgató letartóztatását, majd az ártatlanság vélelmére hívták fel a közvélemény figyelmét.
A VW konszernt dupla csapás érheti Stadler elvesztésével, Dieter Hess vezérigazgató ugyanis vezető poszton számolt vele az új vállalatirányítási rendszer küszöbönálló kialakításakor, az elektromos autózás irányába történő stratégiaváltás levezénylésekor. A mai állás szerint azonban ezt Stadler nélkül kell meglépniük, a konszern elemzők szerint nem tarthat vezető poszton olyan embereket, akiket a dízelfüst megcsapott. Stadlert csalással és okirat-hamisítással gyanúsítják az autóipar eddigi legnagyobb botránya kapcsán, sajtóhírek szerint letartóztatásával épp azt előzték meg, hogy a csalás eltussolására fedősztorit gyártsanak az erre készülő, az ügybe bevont kollégákkal. Stadlernél bő egy hete már tartottak házkutatást, az események emiatt gyorsulhattak fel. Az Audit 2010 óta vezető Stadler közvetlenül tudhatott az Egyesült Államokban 2015 őszén kipattant dízelbotrány kiváltó okáról, a károsanyag-kibocsátást illegálisan szabályozó szoftverről, mégsem tett semmit annak érdekben, hogy Európában leállítsák ezek telepítését. Az Audi elismerte, hogy 60 ezer A6-os és A7-es modelljében dolgozik az inkriminált szoftver.
A dízelbotrány világszerte 11 millió VW-t, Audit, Seatot, Skodát és Porschét érintett, a vizsgálatok még évekig eltarthatnak. A költségek csak Amerikában meghaladták a 20 milliárd dollárt. Börtönben is csak ketten ülnek, a csaló szoftver kifejlesztésében közreműködő James Liang, aki tavaly augusztusban 40 hónapot és 200 ezer dolláros büntetést kapott, valamint Oliver Schmidt, a VW emissziós ügyekben felelős vezetője, aki az Egyesült Államokban képviselte a céget. Őt decemberben ítélték hét évre és 400 ezer dollár megfizetésére. Kettejük balszerencséje az volt, hogy visszatértek Amerikába, ekkor vették őket őrizetbe. Nem úgy Martin Winterkornt, aki a dízelbotrány előtt hét évig vezette a céget, s akinek kiadatását már kérte az USA, de a német törvények ezt nem teszik lehetővé. Neki majd odahaza kell bizonyítania ártatlanságát.
Szó mi szó, ha Stadlert bűnösnek találják, újabb illusztris Bayern München-vezető kerülhet rács mögé. Stadler mint a bajor futballklub alelnöke és felügyelőbizottsági tagja Uli Hoeness elnököt követné a sorban, akit adócsalásért ültettek le, de akit kiszabadulása után ismét elnökké választottak a neki megbocsátó bajorok. A duó egyébként Martin Winterkorn csatlakozásával trióvá bővülhet, hiszen ő is tagja a klub felügyelőbizottságának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.